Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanneH
Nu var det slut på det roliga, har precis paserat 100mil bilen börjar stanna precis som förut en dag var den helt hopplös stannade säkert 10ggr.

Bytte ut soppafiltret som var tokrostigt utvändigt, körde 13mil problemfritt och sedan stannar bilen igen. Ska byta soppapump imorgon.

Vill tillägga att tomgången och start från stillastående fungerar felfritt fortfarande.

En sak till, när jag gjorde rent spjället så öppnade jag locket under baksätet och kikade
på kablarna till soppapumpen de såg fina vickade lite på dem, kanske kan jag ha något glapp där.

Får väl se vad resultat blir när jag byter ut pumpen. Visst ska det vara samma pump från 2,4 B5244S och min 2,4 B5244S2?
av JanneH
Ok.

Jag har nu konstaterat att problemet är att bränslepumpen stannar. Vi skulle igår byta den och märkte att vi hade fått fel modell. Körde med plåtlocket under baksätet öppet hem hör pumpen surra tydligt hela tiden, pumpen slutade surra efter ca 8km och ca 2 sek efter så stannar bilen. Har nu en pump som passar min bil så imorgon blir det byte. =)
Användarvisningsbild
av Vojje
Undrar om det verkligen är pumpens fel att den plötsligt stannar, om den inte har taskiga elektriska

anslutningar förstås. Problemet brukar ju vara att få de att gå efter att de stått stilla. Hoppas att det löser sig :P
Användarvisningsbild
av hollan
kan ju vara en dålig lödning i bränsle reläet med när reläet blir varmt efter några km så glappar kanske de mät bak på pumpen om du har ström fram när bränslepumpen har slutat fungera är ju både billigare och enklare om reläet är kass :D
av JanneH
Hej, bytte pumpen idag. Ingen skillnad =/ någon som vill köpa en felfri pump? =) Satt och klurade på reläet på väg hem eller om det skulle vara knas med matningen till pumpen från nivågivaren.

Jag har den modellen som matas med ström via nivågivaren som sitter på förar sidan i tanken. Kanske skulle gå ut och plocka in reläet och kika på det. Ska kika runt lite på forumet och se om jag hittar vart det sitter eller någon som vet?
av JanneH
Har plockat ur reläet kan inte direkt se att någon lödning skulle ha släppt. Men funderar på om man skulle kunna spärra upp reläet i "onläge" och se om bilen fungerar som den skall då, alternativt bygla uttagen på på reläplattan i hålen där reläets stift 3 och 5 från reläet går i. Antar att resterande av stiften är bara för att mata spolen med ström?

Nogon som har testat detta?
av JanneH
Tog en lampsladd med strömbrytare drog dit ett par flatstift nu har jag ett manuellt relä. Kör ett par dagar med detta och ser om det blir nån skillnad.
av oldtimersmc
Läste ingressen och kände väl i gen symtomen både från min V70 och Mussen du behöver inte vara orolig det kommer att funka

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]