Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockemustafa
Du ska nog inte smaka på det nej ;-//

Men töm ut allt, fyll på med endast vatten, kör motorn varm och lite till, töm ut, fyll på med endast vatten, töm ut.
Fyll på med nya grejer, glykol och allt vad du vill ha i.
Systemet spolar sig själv om det inte är igensatt vilket det ju inte verkar vara.

Då är du ju säker på att du inte blandat
Kör som vanligt ett tag, ganska snabbt borde vattnet bli oljigt om topplockspackningen gått.

Det du pratar om "kylarvätska med korrisionsskydd" så kan du vara lugn. Det är glykolen dom menar. En av glykolens uppgifter är ju att just skydda mot korrision.

Exakt vad som menas med "Vattenkvaliteten ska uppfylla standard STD 1285.1" vet jag inte.
Däremot är batterivatten att föredra när du blandar ny blandning i och med att det är kalk i vanligt kranvatten.
av *pettson*
Samarbetspartnern när våra 850s tillverkades var Mobil1 och allt i deras sortiment. Vad dom körde med 1992 vet jag inte sådär rakt av.
Idag är det Castrol med allt i deras sortiment. Dom kör hårt med monoetylenglykol.
Är man osäker och ska fylla på så finns det en ypperlig metod. Bara hälla i PEAK eller BlueMontain glykol (finns mer fabrikat med universalglykol) om man behöver toppa. Den reagerar inte med nån av glykolsorterna och fungerar således med vilket som utan vidare problem.
av Rådlös
" Är det inte enklare att någon som vet skriver vad Volvo häller i sina bilar vid tillverkning."

Jo, man tycker det, men när jag började rota i det här för flera år sedan så mailade jag till några oljebolag (Statoil, OK-Q8 och möjligen något mer) och någon tillverkare (Kemetyl vill jag minnas), samt till Volvo-Penta. Bil-Volvo har inte så synlig reklam för sina tillbehör. Jag ville utreda detta med om det fanns någon färkod för dom båda eller inte. Vissa tillverkare, bl.a Scania rekommenderar att det skall vara propylenglykol i deras motorer. Jag har själv trott att det skulle vara en färgkod, men konstaterat att glykol, oavsett vilken sort, kan ha vilken färg som helst.
Från Statoil fick jag någon sorts digital axelryckning per e-post, dom visste inte. Kemetyl svarade inte. OK-Q8 berättade om detta med brunsoppan, men visste inte hur man skiljer dom båda åt, mer än färgen på just deras produkter. Volvo-Penta visste egentligen bara att det var glykol och att den var röd. Inget mer. (Jag vet numera att det är etylenglykol i deras flaskor)
Rent allmänt kan man säga att ingen visste mer än vad som står på flaskan, förutom OK-Q8 som visste lite mer. Och delade med sig av det.
Nu är det så här att alla sådana här preparat skall ha ett produktdatablad och ett säkerhetsdatablad. Dom flesta av dom här finns på nätet. Det blir väl enklare för bolagen att hänvisa till nätet i stället för att dela ut till alla som vill ha?
Så där kan man se hur det ligger till med avsaknaden av färgkoder. Men även se vilken typ det är samt färg för den aktuella produkten.

När jag summerade det här efteråt så skrev jag också till Kemikalieinspektionen och frågade om inte dom hade synpunkter på det.
Efter en nästan generande lång tid fick jag ett svar, inte från någon tekniskt sakkunnig eller motsvarande, utan från en jurist på Kemikalieinspektionen! Han svarade att han insåg problemet, men hade ingen lösning på det.

Jag skrev t.o.m till industridepartementet, med en undran om det inte vore hög tid att införa färgkoder. Men där fick jag nästan ett God Dag, Yxskaft! till svar. Departementetets dåvarnande chef, hade inte tid med sådant, och om "någon annan" skulle göra något måste "någon annan" skriva en motion, enligt departementssekreteratren. Ungefär så blev svaret.

Den här beskrivningen och förklaringen med olika kokpunkter har jag fått av en kemilärare. Så det finns trots allt några som har lite koll.
Användarvisningsbild
av ketto
har spolat och kört me vatten, stängt av, tömt, i me nytt vatten, kört, stängt av, tömt, i me ny glykol, svårt att se om de är okej, måste få rent expansionskärlet på nå vis! Diskmaskin kanske?

Då ja är förkyld som tusan kan ja inte avgöra om de luktar avgaser :lol:

Jobbar eftermiddag så bilen får kallna, sen ska ja ta kärlet och stoppa den i diskmaskinen, måste få bort gamla oljan på nå vis, så man kan se i burken!
Användarvisningsbild
av ketto
Har nu bytt kylarvätska i bilen och fått rent expansionskärlet efter mycket om och men! Avfettning hjälpte mycke iaf, diskmaskinen inte mycke.

Än så länge är den blå och fin, ytterst lite oljerester runt kärlet, ska byta igen tänkte ja så man får bort de.

Har åkt me bilen i stort sett varje dag, senast i går me en tripp på 6 mil, har öppnat huven och kollat varje gång efter körning för att kolla att allt är okej!

Än så länge nöjd, oljebyte på G oxå snart!
Användarvisningsbild
av ketto
Har upptäckt att de ryker väldigt mycke ur oljesticks röret och när man öppnar locket för oljepåfyllning, så vatten bör ha letat sig till oljan me andra ord!

Har inte varit så förut, vevhusventen rengjord för några år sen visserligen! Då byttes allt!

Beställde ny kylare igår från skruvat.se, kom idag, är en Nissens kylare, aldrig hört talas om de märket, men är säkert bra!

Så i morgon ska de tömmas kylarvatten, bort me gamla och dit me nya kylaren och byta olja i samma veva!
Användarvisningsbild
av ketto
Tänkte på oljekylarhistorien, hur funkar de?

Har tömt bilen på olja, ska bara köpa ett oljefilter oxå som ja glömde!

Är de bara att fylla i oljan i bilen sen och tuta och köra? Fylls den upp automatiskt, är väl 0.7 liter de handlar om ja minns rätt! Ska byta packningarna till oljerören vilket falla som helst iaf!
Användarvisningsbild
av ketto
Nu är kylaren monterad i bilen! Verkar funka hur perfekt som helst just nu! Ingen olja i expansionskärlet iaf!

Ryker ur oljestickan, men tror de är tecken på att göra rent/byta vevhusventilationen igen!
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]