Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NisseHult
#570636
Amarace skrev:...Precis som M30 och M31 på 140 och 164.
Du kan nog diskutera detta i evighet då jag vet vad jag talar om.
Jag tar fasta på det när jag frågar dej hur man ser skillnad på M30 och M31.
Den frågan brukar oftast figurera i 240-avdelningarna på olika forum
men jag ska hämta en axel imorgon som jag fått, och visst innehåll passar ju mellan dom också
så det vore bra att veta vilka axlar det är utan att behöva öppna dom.
På 1030/1031 är det ju knölen på ovansidan som är det säkraste tipset, men vad är det på M30/M31?
av volvoyamha
#570859
m30 och m31 är växel lådor....
Ser ut som m40 fast förstärkta..

Samma princip som m47 var förstärkt och R flyttad så fick lådan namnet M90...
av Amarace
#570924
volvoyamha skrev:m30 och m31 är växel lådor....
Ser ut som m40 fast förstärkta..

Samma princip som m47 var förstärkt och R flyttad så fick lådan namnet M90...
Nja, nu är du ute o cyklar i det blå :)

I det här hänseendet avses bakaxlarna till 140 (M30) och 164 (M31). Tyvärr har jag inte tänkt på hur man ser skillnad på dom till det yttre, kommer jag ihåg kan ja kolla till helgen.

Men du har lite rätt, M30 och M31 fanns även som växellådor, men det var som en M40/M41, men bara 3-växlad istället. M30 Satt på PV o Amazon favorit, M31 fanns bara -61. Inget mer special över dom.

Sen, M47 är inget förstärkt, simpel femväxlad, M45/M47R sitter på 340/360, M90 är en helt annan låda.
av volvoyamha
#571282
Amarace skrev:
volvoyamha skrev:m30 och m31 är växel lådor....
Ser ut som m40 fast förstärkta..

Samma princip som m47 var förstärkt och R flyttad så fick lådan namnet M90...
Nja, nu är du ute o cyklar i det blå :)

I det här hänseendet avses bakaxlarna till 140 (M30) och 164 (M31). Tyvärr har jag inte tänkt på hur man ser skillnad på dom till det yttre, kommer jag ihåg kan ja kolla till helgen.

Men du har lite rätt, M30 och M31 fanns även som växellådor, men det var som en M40/M41, men bara 3-växlad istället. M30 Satt på PV o Amazon favorit, M31 fanns bara -61. Inget mer special över dom.

Sen, M47 är inget förstärkt, simpel femväxlad, M45/M47R sitter på 340/360, M90 är en helt annan låda.
Oj jag ber om ursäkt!! jag var nog förtrött när jag skrev!

M30 är tre växlad och lådan brukar vara grön va?
Vad jag menar med m47:an och m90:in var att, m90 är ju väl en Vidar utveckling av m47:an?
av Amarace
#571318
Nja igen ;) M30 är treväxlad, men röd precis som M40. Är en M40 med 3 växlar istället för 4 enkelt utryckt (Samma splines för koppling och samma sprängkåpa o samma längd från början av ingående axeln till medbringaren).
M90 tycker iaf jag inte är en vidareutveckling, utan en nyutveckling.
Användarvisningsbild
av NisseHult
#571416
Amarace skrev:...I det här hänseendet avses bakaxlarna till 140 (M30) och 164 (M31).
Tyvärr har jag inte tänkt på hur man ser skillnad på dom till det yttre, kommer jag ihåg kan ja kolla till helgen.
Jasså, är dom uppdelade efter 140- och 160-serien. Hade jag ingen aning om.

Jag fick en bakaxel igår (troligen en M30) och när jag kollade närmare så var det en 4,11:1.
Precis en sådan jag ska skruva dit i vinter, så nu har jag en i reserv. :mrgreen:

Det vore hyggligt om du ville kolla på lite yttre skillnader, Amarace.
av Amarace
#571444
Jepp, 164 behövde ju lite starkare saker :)

Annars är ju utväxlingen ett sätt att se det, M31 hade aldrig 4.10:1 eller högre (numeriskt) och M30 hade aldrig lägre (numeriskt) än 4,1:1.
av Amarace
#573937
Nä, hade aldrig tid att åka iväg och kolla där jag har en 164 bakaxel liggandes.
av bordsskiva
#601580
Ser att ni diskuterar M90. Jag konstruerade mekanismerna från spak tom de inre reglagen för den första prototypen 1988. Den bygger helt på M56, dvs samma drev och synkpaket, men ommöblerad för bakhjulsdrift med en mellanaxel mindre och unika inre reglage inkl skiftgafflar. Den togs fram för momentstarkare motorer.

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]