Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Bilen har gått 4000 mil och den är bra precis 3 år gammal.
När den närmade sig 3000 mil trodde jag att det var dags för service, men dels tändes inte servicelampan, dels avslöjade en titt i serviceboken att bilen servades i augusti 2010 vid 2200 mil (d.v.s. vid knappt 2 års ålder).

Om det är 3000 mil och/eller 1 år på dessa bilar borde ju servicelampam ha tänts vid det här laget.
Användarvisningsbild
av MartinS
Den borde ha sagt till nu eftersom det var ett år sedan sist, för visst är det väl varje år eller 3000mil även på Dieseln? Min XC60 -09 har det i allafall.

Men det är väl bara att ringa och boka tid och säga att du vill ha den servad då det var ett år sedan sist. Om du skyndar dig hinner du ju med att få nästa års service gratis också innan bilen blir fyra år och den fria servicen tar slut. Det får vara minst 11 månader mellan servicarna så det är brådis om den fyller tre år nu i dagarna.

/Martin
av mikebike
Jag har lagt en förfrågan via Bilias hemsida, men det är skumt att inte servicelampan tänts. Bilen är uttagen i april 2009, så första/enda servicen som gjordes i augusti 2010 var även den försenad om det är 1 år som gäller.
av mikebike
Bilia svarade att eftersom serviceintervallet är 1 år så borde servicelampan ha tänts, och jag bokade in en service till den 11/10, men....

I morse gick det inte att flytta bilen! :cry:
"Parkeringsbroms
Serv. erfordras"

Samtal till Volvoassistans och bärgare till Bilia. De skulle försöka hinna göra servicen i samband med reparationen, men de trodde inte att de skulle hinna börja med min bill förrän på tisdag och jag har fri hyrbil i 3 dagar... :evil:

1½ timme sen till jobbet och jag måste rodda med boendeparkeringen, särskilt om jag skall cykla till jobbet imorgon. Nej, nu skall jag kolla om det finns någon Volvohandlare som har någon fyrhjulsdriven Audi eller BMW hemma.
Tidigare har jag sagt "aldrig mer diesel" och "aldrig mer framhjulsdrivet", nu lägger jag till "aldrig mer Volvo".
Användarvisningsbild
av MartinS
P-bromsen verkar vara ett gissel på Volvobilar, det är inte en bil som fått bärgas till verkstaden på grund av detta. Dyrt och krångligt.... Ingår hyrbilen i volvo assistans eller?

/Martin
Användarvisningsbild
av SvenB
petkas skrev:snart får man lägga till,aldrig mer bil :wink:
Inte helt otroligt. Har man ingen bil så finns det ingen bil som kan gå sönder, vilket en del bilar gör vare sig det är Volvo eller något annat..
av mikebike
MartinS skrev:P-bromsen verkar vara ett gissel på Volvobilar, det är inte en bil som fått bärgas till verkstaden på grund av detta. Dyrt och krångligt.... Ingår hyrbilen i volvo assistans eller?
Martin
Jaså, det är ett känt problem?

Ja, hyrbilen ingår i Volvo Asssistans, men jag har för mig att det även ingår i min begagnatförsäkring?
Kanske läge att kolla upp detta om de inte hinner med min bil inom 3 dagar.

KKR skrev:
petkas skrev:snart får man lägga till,aldrig mer bil :wink:
Inte helt otroligt. Har man ingen bil så finns det ingen bil som kan gå sönder, vilket en del bilar gör vare sig det är Volvo eller något annat..
Jo, alla bilar kan gå sönder, men denna har varit på verkstad 8 gånger på 11 månader och jag som trodde att en 2 år gammal bil redan skulle ha haft alla barnsjukdomar.

Bytt dieselvärmare
Bytt bränsletank
Bytt låskista i förardörr
Överhettning p.g.a. kylarfläkt ur funktion
mm
Användarvisningsbild
av SvenB
mikebike skrev: Ja, hyrbilen ingår i Volvo Asssistans, men jag har för mig att det även ingår i min begagnatförsäkring?
Kanske läge att kolla upp detta om de inte hinner med min bil inom 3 dagar.
Men,men. Hyrbilen i Vovoassistans måste väl vara en del i försäkringen för att man vara skadeslös om man får problem, eller? Då måste väl den gälla till verkstaden får ar**et ur vagnen och fixa felet.
av mikebike
KKR skrev:Men,men. Hyrbilen i Vovoassistans måste väl vara en del i försäkringen för att man vara skadeslös om man får problem, eller? Då måste väl den gälla till verkstaden får ar**et ur vagnen och fixa felet.
Nix! Max 3 dagar.
Däremot är Hertz så generösa så att de räknar 3 arbetsdagar, vilket betyder att jag inte behöver lämna tillbaks hyrbilen förrän på måndag morgon. :-)-)

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]