Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag var in på Volvo här hemma och skulle beställa packningar och diverse slangar fö vill göra lite rent.
Så får jag svaret att de behövs inte bara lossa slangen vid flamfälla ta lite papper och Tryckluft och blås ner i påfyllningslocket! ( papper för att täta runt luft munstycket) om de blåser fritt ut vid flam fällan så är det inget fel på vent! Tog mina pengar å gick därifrån med tanken han måste varit galen. Detta kan väl knappast vra nyttigt för motorn? Vart tar all skiten man blåser loss vägen då?
Token skrev:Ungefär så jag tyckte med. Lite märkligt svar dock från en Volvo verkstad. Vad har dom att vinna på att säga åt kunder att göra så när man vill köpa grejer för att göra det på rätt vis, fick ju inga pengar alls av mig istället ju.
Han vann inte tillräckligt..
Det du skulle gjort var att beställa tid, det gjorde du inte och då fick du ett skitråd helt enkelt.
Man kan förstå att dom vill tjäna pengar men tycker nog att det är oetiskt att ge sådana råd. Man hade väl kunnat nöja sig med att tjäna lite på delarna. Själv har jag goda erfarenheter av den volvobutik jag frekventerar så det är nog från person till person som står i butiken och inte en allmän attityd från personalens sida.

Mvh GK
Jag tror att du missförstått honom. Fast utan att ha varit med är det ju svårt. Jag tror bara att han tyckte att du skulle kolla om det var stopp i vevhusventilationen innan du började köpa delar. Kommer luften ut, inget stopp. Kommer inte luften ut, dags att rengöra.
Förmodligen var rådet vänligt menat för att se om det var stop eller ej.Alla plockar inte ner allt för reparation i tid och otid om föremålet nu fungerar som det är tänkt.
Det finns ju intervaller att följa så varför se om det är stopp eller inte? Saker och ting hoppas jag byts på intervall? Det ska bytas i förebyggande på service. Och bytas ut efter problemet uppstått när vi pratar om reparation.
Men det syns väl här i forumet hur attityden är?
När verkstan rycker på axlarna om välkända fel och inte har en aning om problemen? Man vet inte heller hur man reparerar dom trots att det förekommer minst en bil i veckan. Det krävs minsann inlämnad bil och felsökning för att säga det minsta lilla om precis vadsomhelst.
Antingen förekommer det frekvent. Eller så ljugs det frekvent i forumet och folk påstår att dom bemötts så. Det är bara att välja vilket.
Tja huruvida intervaller på service och sådant är skött på denna bil har ja inte en susning om:) köpte som renoveringsobjekt och motorn inhämtades på returbilen så den vet jag heller inte mer än Att bilen den satt i stod på 19000 mil.
Så de fick ny kamrem, stift, tändkablar, vattenpump och en del annat innan den åkte ner i bilen. Bil har för övrigt rulllat 54300 mil och var rejält grisig när ja tog hem den :D men nu ser de bättre ut efter en helg med
intensivt tvättande
Och ja det var så han menade att jag skulle kolla på det viset om de fanns behov at riva ner alltihop eller om det var onödigt jobb tolkade jag det som, men finner själva metoden klart tveksamt. Vad händer om det skulle visa sig vara tvärstopp i vent? Trycket som blir kan det orsaka skador? Tex blåsa ner massa skit i tråg och oljepump? Eller finns det något i motorn som förhindrar att nåt sånt händer?

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]