Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
Hej hej!

Detta gäller en 855 AWD B5254T

Sällan ja har problem me min bil men nyss upptäckte ja att kylarvätskan har blivit brun, ungefär som att nån har spytt i burken. För den har varit blå och fin. Ja bytte de för nån månad sen i samband me kamrem- och vattenpumpsbyte
Märkte att bilen hackade till igår kväll när ja skulle gasa upp för en backe för att lämna av en jobbarkompis. Gick trögt på nå vis. Men sen har bilen gått klockrent idag.

Ja undrar va som kan ha orsakat detta....

Bilder:

Bild

Bild
av *pettson*
Det där är oljerester..
Men eftersom bilen går bra i övrigt så är det nog som så att oljekylaren gett upp.
Den kyls med vatten. Oljan har högsta trycket och därmed hamnar oljan i kylvattnet.
Användarvisningsbild
av ketto
*pettson* skrev:Det där är oljerester..
Men eftersom bilen går bra i övrigt så är det nog som så att oljekylaren gett upp.
Den kyls med vatten. Oljan har högsta trycket och därmed hamnar oljan i kylvattnet.
Okej, kollade oljestickan oxå och de va inget i oljan där, ytterst lite upp vid handtaget bara, vid o-ringen.

Är de akut fara me detta eller går de att köra me bilen? Pendlar till jobbet.
av Rådlös
Pettson har säkert rätt. Men det finns en annan aspekt på brungrumlig kylarvätska.
Om man blandar den förhållandevis billigare men "supergiftiga" etylenglykolen med den dyrare men harmlösare propylenglykolen, så blir det en brungrumlig soppa av det. Obekräftade rykten säger att det även kan uppstå slamproppar. Den fungerar fortfarande som frysskydd, men man kan inte mäta sig till någon lägsta fryspunkt.
Därför skall man alltid notera vilken sorts glykol man har och hålla sig till den. Och det finns ingen gällande färgkod på glykolen för detta, även om man förleds att tro det. Vi har debatterat detta förut så det finns flera trådar här på forumet om det ämnet.
av *pettson*
Det bör gå enkelt att ta reda på vilket. Bara att sniffa. Luktar det bara glykol, eller luktar det olja.?
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu skräms ni. Jag visserligen inte behövt fylla på kylvätska, men om. Hur vet jag vilken typ som är i? Instruktionsboken talar inte om det. Bara att det skall vara "Kylvätska med korrisionsskydd". Däremot står det att "Vattenkvaliteten ska uppfylla standard STD 1285.1"
av Rådlös
Det är det löjliga att det inte syns vilken glykolsort som är i kylaren. Och som sagt, det finns ingen gällande färgkod.

Det går att ta reda på, men det är inte det enklaste för en händig garagemek. Så här är det: Dom olika glykolerna har olika kokpunkter. Om jag minns rätt (?) 155° för den ena, och 170° för den andra. Dessvärre vet jag inte vilken som är vilken. Men det är ju lätt att leta upp på Google.

Man får börja med att destillera bort vattnet först. Det kokar ju redan vid 100°, så det skall nog inte vara några problem. Det kanske tar en stund, men man behöver ju inte koka så stor sats. Men en riktig laboratorietemometer krävs säkert så man har koll på temperaturerna när det börjar koka i glykolen. Då är det bara att läsa av och bestämma vilken sort man har. Man bör nog ha en bra spis där man kan reglera effekten eftersom man skall koka i två steg. Först vattnet, sedan glykolen.

Jag har aldrig prövat detta, och det låter lätt när man sitter och beskriver det, men i verkligheten kanske det är mycket svårare? Ni unga som fortfarande går i skolan, kunde ju tala väl med fysik/kemiläraren för det här labbet. Det ger säkert extra betygspoäng. :wink:
av matzen10
Stalltipset verkar således bli att:
A: Töm ur all kylarvätska. Och om möjligt, spola rent systemet.
B: Fyll på med ny propylenglykol.

Eller kan det fortfarande finnas risk för att en del "smegg" blir kvar?

/M10
Användarvisningsbild
av ketto
ska lukta/smaka på de i morgon!

Blir att spola rent systemet iaf...
Användarvisningsbild
av SvenB
Spoiler »
Det där tycker inte jag verkar direkt enkelt. Är det inte enklare att någon som vet skriver vad Volvo häller i sina bilar vid tillverkning.

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]