Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
hej! Nu har jag löst lite andra problem som jag skapat här och fått riktigt bra svar på. :D

Det finns bara ett litet problem nu, min bil är väldigt trött startad asså det känns som batteriet är helt slut eller att bilen stått i 5 år, känns på gränsen till att batteriet precis dör när bilen går igång, men ja får ut riktigt bra volt när bilen är på så generatorn laddar, och ca 12 volt på batteriet när bilen är död. Ja har haft lite problem med startmotorn , har fått knacka en gång på soloiden när det bara klicka i den för ett tag sen. Efter det har jag aldrig haft något enbart klick, utan bilen har gått igång. Men som sagt varje gång ja startar bilen så är det fi** -h att den startar. :-)-)

Batteriet ändå?
startmotorn som ger upp?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
12 Volt på obelastat batteri är dåligt, ett fullt friskt nyladdat batteri skall ge 12.7 Volt så runt 12.5 Volt kan vara OK. Jag tror ditt batteri är på sluttampen. OKQ8 har bra batterier, när det gäller storleken på batteriet gäller regeln "så stort som får rum".

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera att kabeln mellan batteriets minuspol och motorn är OK och att där är fullgod kontakt. Du kan kolla om det är ett jordfel genom att koppla en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt på motorn, en av lyftöglorna brukar vara bra.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av toorop
okej det ska jag testa, idag stod ja på lidl o stängde av motorn i ca 5min, då starta inte bil jävel. Knacka på soloiden o den klicka bara, sen drog jag till ett jäkla slag och bilen starta, lät konstigt från startmotorn, verkar gå bättre när bilen är kall. Men mpste byta startmotorn också

men jag ska prova det där också.

kan det vara startmotorn som gör att bilen är seg startad? typ trött att startmotorn inte orkar mer.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att något i startmotorn kärvar av någon anledning, kolla spänningen vid batteriet när du försöker starta bilen men prova det där med jordfel först.

Mvh GK

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]