NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V50 går sällan numera då den inte används till dagspendling. Oftast blir det en eller några korta turer i veckan. Men ibland kan det gå två veckor då den inte används alls.

Hur länge kan jag hålla på så här utan att batteriet börjar utarmas? Bör jag överväga att skaffa en laddare? I så fall vilket märke? Har sett att det pratas en hel del om ctek här på forumet.

Finns det andra åtgärder som bör vidtas då bilen står mestadels? Kan ju tillägga att jag har ett garage som skyddar mot väder & vind.
Kan vara skadligt om ditt batteri laddas ur och inte laddas upp ordentligt igen. Ett dåligt laddat batteri kan till och med frysa på vintern. Med tanke på du kör korta sträckor sällan så lever nog ditt batteri ett farligt liv. Om du kör en kort sträcka och sedan låter bilen stå i t.ex. 2 veckor och ditt batteri inte har laddats ordentligt så kan det laddas ur. Bilen drar ström även om den inte används.

JAG tycker du borde skaffa en laddare, det är bättre att ha ett friskt och laddat batteri. Har du en laddare med underhållsladdning så behöver du inte koppla ifrån batteriet eller liknande om du inte ska använda bilen på ett tag. Jag använder CTEK MXS 10, väldigt nöjd med den. Men eftersom du inte kör så ofta, behöver du nog inte en lika kraftfull laddare. Min CTEK MXS 10 ger 10A, valde en starkare då jag laddar under natten och vill att den ska vara klar till morgonen. Som sagt, du behöver nog inte en lika kraftfull laddare. MXS 5 räcker antagligen, kanske till och med en lite svagare. MXS 5 klarar underhållsladdning på batterier upp till 160 Ah, du har inte ett så kraftfullt batteri i din V50.
BrigTSD skrev:Min V50 går sällan numera då den inte används till dagspendling. Oftast blir det en eller några korta turer i veckan. Men ibland kan det gå två veckor då den inte används alls.

Hur länge kan jag hålla på så här utan att batteriet börjar utarmas? Bör jag överväga att skaffa en laddare? I så fall vilket märke? Har sett att det pratas en hel del om ctek här på forumet.

Finns det andra åtgärder som bör vidtas då bilen står mestadels? Kan ju tillägga att jag har ett garage som skyddar mot väder & vind.
På sikt är det inte bra för någon bil att gå så lite, och mycket sällan bli riktigt varm.

En bil kostar mycket pengar. Är du helt beroende av bil de gånger du använder den?
StringerBell skrev:
BrigTSD skrev:Min V50 går sällan numera då den inte används till dagspendling. Oftast blir det en eller några korta turer i veckan. Men ibland kan det gå två veckor då den inte används alls.

På sikt är det inte bra för någon bil att gå så lite, och mycket sällan bli riktigt varm.

En bil kostar mycket pengar. Är du helt beroende av bil de gånger du använder den?
Jo, jag kommer att behöva bilen. Totalt kommer den att gå uppskattningsvis 600-800 mil/år.

Jag uttryckte mig klumpigt. Det kommer perioder framöver då bilen kommer att gå lite och korta sträckor. Perioder på säg 1-4 veckor. Under dessa perioder misstänker jag att batteriet kommer att få det lite kämpigt. Särskilt under vinterhalvåret.
För att kombinera nytta med nöje kan man installera en motorvärmare som samtidigt ser till att batteriet är fulladdat. Då kommer motorn fort upp i arbetstemperatur vilket är bra för motorn och dess funktion på lite längre sikt. Plus att man har en varm och skön bil på morgonen.

Satsar man på bara laddare skulle jag rekommendera en som har en anslutning som är så smidig som möjligt. Annars blir det lätt att man inte "orkar" göra procedurerna.
Om du har Calix eller Defa värmare i bilen så kan du skaffa en laddare som passar direkt i deras system. Du lossar i så fall en 230V~ kabel i motorummet och kopplar in laddaren emellan sedan 12V +/- till batteriet. Fördelen är att du inte behöver öppna huven eller på annat knepigt sätt ha 230V~ kabeln dragen t.ex under bilen. Annars är Ctek ett bra köp.
start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]