Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed1
Hejsan allihopa,
Trodde jag skulle bli en lycklig volvoägare för två veckor sedan då vi köpte vår v70 2,4 d 2009....precis slagit runt på 11000mil. regelbundet servad på bilia.

För två dagar sedan började bilen ryka i motorn och lukta bränt, när jag tittade närmare var det remmen till Ac som hade börjat slitas/brinna på nåt vis, jag klippte av denna och körde bilen till verkstad. där konstaterar de ac kompressor är kaputt och kamremmen hade hoppat en kugg då det kom in skit från ac-remmen.

Bilen gick som vanligt men den hördes lite annorlunda (mer knackigt). Allting skall bytas ut och nu undrar jag vad som kan hända ifall remmen hoppar en kugg. verkstan säger ingeting, jag bad dem mäta kompressionen men de tycker inte att det behövs.

vore tacksam för upplysning om vad som kan hända när remmen hoppar en kugg??
Användarvisningsbild
av gooose
upp till 3 kuggar kan den hoppa men det beror på var
Tex 3 kugg på vevaxeln och kammarna står rätt fungerar
Eller 2 kugg på kamaxlarna och 1 på veven
Har vart med om båda situationerna och det har gått bra

//Goose
Kan inte tänka mig annat än en goodwill offert på detta jobb eller håller ac bara 11k? då byter jag märke
av Cox
Kompressorn finns det goodwill på, men du måste påpeka detta. En kompis till mig fick den på goodwill efter att ha sagt till att det finns. Han vart inte upplyst om det kan jag säga.
av ed1
Bilen står inne på liljas i växjö och de sa att volvo skulle täcka reparationen (goodwill) och de har visat upp jättebra intresse för mig som kund så jag är helnöjd verkligen!! de skall byta kamremmen också och där var de nästan 100 på att volvo skulle stå för den kostnaden också då det orsakades av kompressorn. Har bara kört mercedes innan så det är första volvon jag äger! Kan inte påstå att servicen var lika snabb på mercedes. tydligen så är det nån sorts backventil på de nya kompressorerna som skall motverka "oljestockning" och totalras !!

För övrigt mycket bra forum detta!!
Jag tackar er för svaren och hoppas på att inget mer hänt med bilen!!

mvh
av bonnen1
Fick min kompressor bytt för två veckor sen då sen la av och i Torsdags den 29/9 så rasade motorn pga att vid byte av rem och kompressor så glömde dom en liten bit av den gamla remen med resultat att den la sig mellan kamremen och hjulet . Detta blev tydligen ett total ras , har blivit lovad ett besked på måndag om Volvo står för det hela men dom trodde det . Och rent spontant så känns det ju så med tanke på att det orsakades av slarv vid byte av ac:en
Användarvisningsbild
av gooose
bonnen1 skrev:Fick min kompressor bytt för två veckor sen då sen la av och i Torsdags den 29/9 så rasade motorn pga att vid byte av rem och kompressor så glömde dom en liten bit av den gamla remen med resultat att den la sig mellan kamremen och hjulet . Detta blev tydligen ett total ras , har blivit lovad ett besked på måndag om Volvo står för det hela men dom trodde det . Och rent spontant så känns det ju så med tanke på att det orsakades av slarv vid byte av ac:en
Detta är inget Volvo står för då din kompressor är bytt och du har hämtat ut bilen och kört med den i 2 veckor

Men verkstaden som utförde kompressor bytet har bevisligen inte gjort det dom skulle göra fullt ut då din bil nu havererat så dom har ett så kallat backjobb

Du som fordonsägare skall gå kostnadsfri genom detta Då det bevisligen är rester/följdfel från tidigare reparation som nu orsakat detta

Har du tur räcker det med att byte toppen otur så blir det hela motorn detta då remmspännarens infästning kan gå av i samband med att rem trasslar in sig

//Goose
av Cox
Hur menar du nu gooose ?
Inget som Volvo står för, menar du central eller Volvo verkstan som utfört jobbet.
Självklart åker verkstan på detta skit jobb mycket slarvigt att lämna rester kvar som orsakar motorras.

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]