NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nikco
Sen så lyser det inte konstant som exempelvis halvljus. Och oftast är helljuset på när fordonet rör på sig vilket i sin tur svalkar lamphuset. Oavsett så kommer jag köra ett 55w kit på 4300k. Kommer även göra en video på hur jag konverterar för den som skulle vara intresserad.

Edit: Jag vill ha 55w då jag inte vill montera extraljus på V50'n. Tycker man förstör "looken" på en r-design bil :(
Användarvisningsbild
av Camel
Värmen är inget problem. Halogenlampor ger ca 28 lumen/Watt. Xenon ger ca 90 lumen/Watt. Större andel av tillförd energi avges alltså i form av ljus från en xenonlampa än från en halogenlampa. Det blir mindre energi kvar på xenon att avge som värme. För en 55W halogen och 50W xenon är ju tillförd effekt ungefär samma. Mer ljus och mindre värme för xenon alltså. Sätter du dessutom ballasten utanför lykthuset försvinner ytterligare några procent värmeeffekt. Förvisso drar xenon ungefär 2,5 ggr ström i uppstart de första sekunderna men tiden är så kort att värmeenergin blir helt försumbar.

Du kan se fram emot ca 3 ggr mer ljus i lumen från en 50W xenonlampa än från en 55W halogenlampa! :D
av CrossFireX
Sant att xenon är svalare, men har hört att vissa inte inte kunde se någon förbättring mellan 35W och 55W xenon. Less is more? ;)

Edit: Hittade en bild på hur många ampere en 35W ballast tar och vad en 55W ballast tar (I norm): http://i690.photobucket.com/albums/vv26 ... llasts.jpg
35W = 38,4 W
55W = 48 W

Känns som det inte är lönt med 50/55W xenon om det ovanstående stämmer ... ? Läste att vissa kina kit använder samma lampa till både 35W och 55W:
Dessa kit som säljs på Ebay och andra billigare 50W kit har 35W lampa och 50w ballast fast en mesigare modell som inte klarar att leverera 50W vid belastning. Ger runt 40W om än knappt det vid belastning.. 50W obelastat..
Det jag skrev innan verkar ju stämma med ovan text!? Nä, litar endast på 35W då det har varit med längst och är väl beprövat...
Användarvisningsbild
av Camel
Det är väl med xenon som med allt annat, kvaliteten är skiftande. De flesta xenon 50W ger nog lite mer ljus än 35W men det är ju inte säkert att man erhåller 90 lumen/Watt som är ett värde som brukar gälla 35W 4300K. Om man har ett dåligt 50W xenonkit på 6000K blir det sannolikt inga 90 lumen/Watt.

Själv kör jag med 35W 4300K i mina extraljus Hella Rallye 3003 med referenstal 50. Mycket smidigt montage då ballast (slim) och tändmodul får rum inne i strålkastarhuset. De ger ett mycket bra ljustillskott till bilens originalbelysning. När man bländar av upplevs halvljuset (original xenon) som dåligt, och då har ändå V70II bra halvljus.
Användarvisningsbild
av nikco
Anledningen till att jag kör ett 50/55w kit i helljuset är mer eller mindre priset av det.. Och kittet kommer ifrån humanhabit, med ett pris på 449kr för 2x lampor + 2x slim ballast, 10 extra watt är det ju värt för det priset. :)
Köpte även en slim kit, 35w för dimljusen för 299kr. Alltihop i 4300K.

Tyckte det va ett kap.
av kamilenski
Jag har 55W xenon i hell /V70-07 och är nöjd. Mycket nöjd!
Märker inget värme som innan med halogen...
Användarvisningsbild
av nikco
kamilenski skrev:Jag har 55W xenon i hell /V70-07 och är nöjd. Mycket nöjd!
Märkte du markant skillnad på ljuset för övrigt?
av kamilenski
nikco skrev:
kamilenski skrev:Jag har 55W xenon i hell /V70-07 och är nöjd. Mycket nöjd!
Märkte du markant skillnad på ljuset för övrigt?
Är mycket bättre! Fördröjningen gillar jag dock mindre. Men ok.
Användarvisningsbild
av opA
35W i helljuset gör ingen nytta alls.. 35W brukar dom sätta i dimljusen, inte i helljusen.

Jag ska köra på 60W-kit i helljuset till vintern..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]