Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
#571094
VolvoB20 skrev:
Momentum skrev:Vad ska vi säga om dessa siffror då? Är det någon som vet om BMW:s siffror baseras på samma körcykel som Volvo:s
Eller är det något annat fel?

525d CO2-utsläpp (g/km) 164 [162]
530d CO2-utsläpp (g/km) 169 [165]
V70D3 C02 man/aut 137 / 159
V70D5 C02 man/aut 134 / 164
De där siffrorna säger ju att BMWs autoamtlåda drar 2% mindre än den manuella medan Volvos automatare drar 22% mer än den manuella,

Nu kostar ju BMWs automatlåda 6000 kr mera än volvos automatlåda, men den gör ju klart och tydligt ett mycket bättre jobb.

I detta fallet vore det ju helt ok om volvo hade lagt 6000 kr extra på lådan om det sparat 24% bränsle. Hellre det än R-design plaststyling
Fast vi kanske inte ska jämföra bara prisskillnaden på växellådan
Nu är ju dessutom lådan bra mycket dyrare, då Volvo tar 9900 och BMW 23000

Sen om man jämför
BMW Blandad körning (l/100 km) 6,3 [6,2] kr och D5:an Blandad körning man/aut 5,1 / 6,2
det är i stadstrafikmomenten som Aisin lådan har svårt att prestera

Men du kan väl inte påstå att D5:ans siffror är dåliga? Landsväg är 5,7% bättre för D5:an än för det tyska vidundret


525d 204hk
418 800 +23000 =441800
Stad (l/100 km) 8,0 [7,8]
Landsväg (l/100 km) 5,3 [5,2]
Blandad körning (l/100 km) 6,3 [6,2]
CO2-utsläpp (g/km) 164 [162]

V70D5
225hk 343000+9900 (18900) = 352900 (361900)
Stadskörning man/aut 6,3 / 8,5
Landsv. (EUDC) man/aut 4,4 / 4,9
Blandad körning man/aut 5,1 / 6,2
C02 man/aut 134 / 164
Användarvisningsbild
av Momentum
#571104
andreas_lofgren skrev:Samma körcykel är det alltid för alla märken. Däremot har du "råkat" hoppa förbi ett steg, du har ju 520d 177hk med 135g/km som är jämförbar med D3. Med man låda vinner D5 mot 525d det kan ingen förneka, synd bara att Volvos automatlåda drar upp förbrukningen så mycket. Och det var väl där hela diskussionen började.
Sorry var inte meningen att jämföra "fel" bilar, jag missade den i hastigheten
520d är helt klart snåloptimerad, och är klart snålare än D3:an med automat
Märkligt nog så drar den manuella 520d mindre än 520d med automat medan 525d och 530d tar mindre med automat än med manuell


520d 184hk
368 800 + 23000 = 391800
Stad (l/100 km) 6,2 [6,5]
Landsväg (l/100 km) 4,5 [4,6]
Blandad körning (l/100 km) 5,1 [5,3]
CO2-utsläpp (g/km) 135 [139]


V70D3 163 hk
308000+9900 (18900) =317900 (329900)
Stadskörning man/aut 6,4 / 8,0
Landsv. (EUDC) man/aut 4,5 / 4,9
Blandad körning man/aut 5,2 / 6,0
C02 man/aut 137 / 159
#571107
Fabriksuppgifter är bara halva sanningen. Resten får man veta vid pumpen.
av Lövet
#571108
[Moderatorhatten på]
Redan innan tråden tar den svängen att det blir jämförelser om totalekonomi, körglädje och hur dyr en BMW egentligen är netto och brutto vs Volvo, så skulle jag gärna se att vi kan hålla diskussionerna kring automatlådornas vara eller icke vara.

Menar inte att tråden är fel nu men jag känner vissa vibbar som kan skjuta iväg tråden i en riktning där vi aldrig får tillbaks den till ursprungsämnet. Bara en vänlig påminnelse till alla som sitter med BMW vs Volvo avtryckarfingret redo.
[/Moderatorhatten av]
av joschua
#571114
drar väl igång nått dumt nu kanske men nog bör man jämföra d5 med 520d vad gäller utsläpp, förbrukning mm. De ligger ju trots allt närmast varandra i prestanda även om det saknas några hästar + 1 cylinder i bmwn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#571121
Momentum skrev:
VolvoB20 skrev:
Momentum skrev:Vad ska vi säga om dessa siffror då? Är det någon som vet om BMW:s siffror baseras på samma körcykel som Volvo:s
Eller är det något annat fel?

525d CO2-utsläpp (g/km) 164 [162]
530d CO2-utsläpp (g/km) 169 [165]
V70D3 C02 man/aut 137 / 159
V70D5 C02 man/aut 134 / 164
De där siffrorna säger ju att BMWs autoamtlåda drar 2% mindre än den manuella medan Volvos automatare drar 22% mer än den manuella,

Nu kostar ju BMWs automatlåda 6000 kr mera än volvos automatlåda, men den gör ju klart och tydligt ett mycket bättre jobb.

I detta fallet vore det ju helt ok om volvo hade lagt 6000 kr extra på lådan om det sparat 24% bränsle. Hellre det än R-design plaststyling
Fast vi kanske inte ska jämföra bara prisskillnaden på växellådan
Nu är ju dessutom lådan bra mycket dyrare, då Volvo tar 9900 och BMW 23000

Sen om man jämför
BMW Blandad körning (l/100 km) 6,3 [6,2] kr och D5:an Blandad körning man/aut 5,1 / 6,2
det är i stadstrafikmomenten som Aisin lådan har svårt att prestera

Men du kan väl inte påstå att D5:ans siffror är dåliga? Landsväg är 5,7% bättre för D5:an än för det tyska vidundret


525d 204hk
418 800 +23000 =441800
Stad (l/100 km) 8,0 [7,8]
Landsväg (l/100 km) 5,3 [5,2]
Blandad körning (l/100 km) 6,3 [6,2]
CO2-utsläpp (g/km) 164 [162]

V70D5
225hk 343000+9900 (18900) = 352900 (361900)
Stadskörning man/aut 6,3 / 8,5
Landsv. (EUDC) man/aut 4,4 / 4,9
Blandad körning man/aut 5,1 / 6,2
C02 man/aut 134 / 164
Tänker inte jämföra hela bilarna, jag jämförde bara automatlådorna som ju tråden handlar om,

Jag tycker volvo skulle satsa på DSG lådor eller "BMW lådor" som drar ned förbrukningen 2% istället för Aisin lådor som drar upp det 22% (35% mera i stan :shock: ?:-/ :shock: ).

I prislistan diffar det bara 6000 kr, ännu mindre mot DSG. Kanske finns det en anledning att man får kampanja ut automatlådan billigare nu. Det känns som man rear ut automaten för 9.900 kr för att den har törstig stenåldersteknik. +33% förbrukning i stan enligt volovo själva är inte ok år 2011 enligt mig.

När jag provkörde själv så blev de +33%en = 3 dl extra per mil. Kanske en piss i nilen i det stora hela men jag tyckte det förtog en del av körglädjen när bränslemätaren plötsligt föll som en sten bara för jag bytt till automatlåda i samma bil.
Användarvisningsbild
av Momentum
#571136
VolvoB20 skrev: Tänker inte jämföra hela bilarna, jag jämförde bara automatlådorna som ju tråden handlar om,
Tråden handlar om manuell eller automat i en Volvo XC70 - "XC70 D3 AWD -manuell el automat?" är rubriken

Inte hur bra Volvos automatlåda är jämfört med andra fabrikats automatlådor så den som förde in andra fabrikat öppnade upp för jämförelser på andra punkter också

Men som vanligt är jag förvånad över det bilval många gjort, måste vara trist att köpa ett bilmärke som man förknippar med låg know-how och som ligger efter övriga bilar på marknaden
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#571139
Momentum skrev: Men som vanligt är jag förvånad över det bilval många gjort, måste vara trist att köpa ett bilmärke som man förknippar med låg know-how och som ligger efter övriga bilar på marknaden
Och där kom den vanliga slutklämmen "och varför åker ni volvo då om ni bara gnäller" :D

Enkelt min käre Watson:

Volvon gav mycket mera bil för pengarna då BMWn är långt dyrare.

Volvon hade mera komfort och motorsyrka än Passatens 170 hk

Tycker D5an är en snål kanonmotor med bra prestanda och hela bilen lider inte av någon teknik-stenålder, tvärt om.

Det som dock kändes stenålder var just den törstiga automaten (som väl tråden handlar om) så det fick bli manuell istället, Hade volvo kunnat leverera V70 lådor i klass med BMW/VW hade valet att ta automat varit solklart. Hade inte tvekat en sekund att ta automat i nya bilen
Användarvisningsbild
av kave
#571141
Kanske är en ny automatlåda på gång då man rear ut dem till nästan halva priset nu. Kanske för att bli av med dem från lagret?
Frågan är ju också hur snabb en V70T6 varit med manuell låda. 0-100km/h på 6.9s är inte direkt bra för en bil med över 300hk.
Jag tycker nog prestandaförsämringen är det absolut sämsta med automatlåda i en XC70, 1 sekund 0-100 motsvarar rätt stor effektskillnad hos motorn.
Jag har provkört en XC60 D3 AWD 2012 med manuell och den lådan är klart trevligare att hantera än i min bil så även manuella lådorna förbättras.
Användarvisningsbild
av Momentum
#571196
kave skrev:Kanske är en ny automatlåda på gång då man rear ut dem till nästan halva priset nu. Kanske för att bli av med dem från lagret?
Frågan är ju också hur snabb en V70T6 varit med manuell låda. 0-100km/h på 6.9s är inte direkt bra för en bil med över 300hk.
Jag tycker nog prestandaförsämringen är det absolut sämsta med automatlåda i en XC70, 1 sekund 0-100 motsvarar rätt stor effektskillnad hos motorn.
Jag har provkört en XC60 D3 AWD 2012 med manuell och den lådan är klart trevligare att hantera än i min bil så även manuella lådorna förbättras.
Det går inte göra den slutsatsen att växellådan tar effekten

XC70 D5 AWD Acc. 0-100 km/h man/aut 8,0/ 8,3 - den skillnaden är inte 1 sekund f ö
XC70 D3 FWD Acc. 0-100 km/h man/aut 10,2 / 10,2 - ingen skillnad alls

Alltså skulle växellådan i ena fallet ta effekt och det andra i ta effekt?

http://www.volvobil.se/documents/doc/Te ... o_2012.xls
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]