Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Har en 850 2.5 SE -94 ibland är den svårstartad ibland startar den hur lätt som helst... När man drar på startmotorn så låter det precis som att startmotorn inte driver runt motorn men det gör den, låter precis som att det inte finns någon kompression i motorn. Men dom gångerna bilen inte startar då går det alltid att rulla igång den...
Någon som har ide vad det kan vara? Den visar inga felkoder.
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av 85594
Hej,

Det låter nästan som det problemet jag har med min 855 glt -94
Helt slumpartat kan den vara mkt svårstartad och verka kompressionslös. Men "nöter" man med startmotorn i upp till 10 min så startar den till slut och går skapligt. Sen kan den startat hur lätt som helts mellan varven.

Någon som vet vad det kan vara?
av *pettson*
Är det verkligen slumpartat och inte när ni startat bilen och kört väldigt kort tid?
av Volvo_740_GLT
På min bil hände det nu i söndags höll på ett bra tag att dra på starten sedan beslöt jag för att rulla igång den och då startade den. Provade att stänga av den och den gick igång med en gång. Åkte till jobbet sedan när jag skulle hem på morgonen så startade den som vanligt, ställde bilen på uppfarten sedan skulle jag iväg in till stan och startade som vanligt åkte cirka 5 mil och ställde bilen i 1 1/2 timme och skulle starta den och då var det samma problem igen. Kan ju tillägga att dom dagarna som bilen gjorde så var det regnigt och fuktigt ute. En fundering om att det skulle kunna vara fukt i fördelarlocket....?
av *pettson*
För min del hade jag antingen smort upp startmotorn eller bytt ut den. Den går för tungt i lager och växellådan som finns i startmotorn och tar därför för mycket ström vid starten och stänger då av insprutningssystemet. Kortfattat beror det på spänningsfall vid startmotorn. Det gör att du kan rulla igång den direkt, men inte alltid starta den med nyckeln.
Men det har inget som helst med kompressionslöshet att göra i motorn som det talats om. Därav frågan. Det är nämligen en helt separat sak som gör det fenomenet.
Användarvisningsbild
av 85594
Slumpartat kanske är fel, men snarare när den stått ett tag. Hur som helst så har jag nu kört diagnossystemet. Fick fram felkod 1-3-1, vilket ska betyda fel på impulsgivare. Får hem nya givaren på lördag. Passar på att byta fördelare, rotor och tändstift också :) Återkommer efter helgen och berättar om det hjälpte.
av *pettson*
Ja finns inte den givaren så lär det vara svårstartat. Men det framgick inte i förra texten så det tog jag inte hänsyn till.
Men saknas den går inte heller bilen att dra igång hur långt man än drar.
av Lelleprinter
85594 skrev:Slumpartat kanske är fel, men snarare när den stått ett tag. Hur som helst så har jag nu kört diagnossystemet. Fick fram felkod 1-3-1, vilket ska betyda fel på impulsgivare. Får hem nya givaren på lördag. Passar på att byta fördelare, rotor och tändstift också :) Återkommer efter helgen och berättar om det hjälpte.
Det fel som du beskriver har även jag råkat ut för, händer bara cirka en gång per år för mig.
Har du bytt givare än?
Löste det ditt problem?
Användarvisningsbild
av 85594
Jag bytte rotor, fördelarlock och tändstift, sedan dess har bilen startat utan problem varje gång!
Jag fick som sagt felkod på impulsgivaren. Måste varit en gammal kod som inte blivit återställd.
Nu har jag en oanvänd impulsgivare liggandes.

Men nu har jag "nya" problem :( Fick tvåa på besiktningen för oljeläckage här om dagen. Hade det dock på känn innan, men hoppas ju alltid på det bästa :) Det verkar läcka lite överallt, runt tändstiften, vid oljelocket, vid fördelarlock osv. Det får bli en motortvätt till att börja med.
Användarvisningsbild
av Alfredo
85594 skrev:Jag bytte rotor, fördelarlock och tändstift, sedan dess har bilen startat utan problem varje gång!
Jag fick som sagt felkod på impulsgivaren. Måste varit en gammal kod som inte blivit återställd.
Nu har jag en oanvänd impulsgivare liggandes.

Men nu har jag "nya" problem :( Fick tvåa på besiktningen för oljeläckage här om dagen. Hade det dock på känn innan, men hoppas ju alltid på det bästa :) Det verkar läcka lite överallt, runt tändstiften, vid oljelocket, vid fördelarlock osv. Det får bli en motortvätt till att börja med.
Hade liknande problem förra vintern, det var vevhusventilationen som var täppt.
Säkert oljepåfyllningslockets tätning som läcker, annars kanske toppens packboxar gett sig?

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]