NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Kluster hur går den nya kärran förutom dom problem du tagit upp, var det värt bytet från 2.0D till D3:an? Du har kanske hunnit med att avverka en massa mil. Själv längtar jag efter min men frågan är hur länge man får vänta. Hur upplever du skinnklädseln, kall på morgonen? Har du funderat på lackförsegling och protec-behandling invändigt för att skydda klädsel och trummatta mot väta?
Var är bilderna? Har du tappat kameran??? :lol:
av Kluster
jumu01 skrev:Kluster hur går den nya kärran förutom dom problem du tagit upp, var det värt bytet från 2.0D till D3:an? Du har kanske hunnit med att avverka en massa mil. Själv längtar jag efter min men frågan är hur länge man får vänta. Hur upplever du skinnklädseln, kall på morgonen? Har du funderat på lackförsegling och protec-behandling invändigt för att skydda klädsel och trummatta mot väta?
Var är bilderna? Har du tappat kameran??? :lol:
Den går faktiskt som en dröm! :lol:
Visst, det blir ju en lite annorlunda körstil när det är automat men jag börjar vänja mig. Bytet från 2.0D (denna ligger för övrigt ute för försäljning nu hos ÅF :wink: ) till D3:an var helt klart värt det! När jag närmar mig mitt bostadsområde, där är det 30 km/h, har jag t o m haft ner sidorutorna bara för att höra det underbara ljudet från den 5-cylindriga motorn i samband med att jag passerar närliggande hus så motorljudet studsar mellan husen! :twisted:
Tycker kraften, 150 hk/350 Nm räcker gott och väl, känns som att den går hand-i-hand med automatlådan.
Nu blev det väl lite mycket "gasande" i helgen, hehe men jag har ca 4 mil t.o.r till jobbet så det blir väl 25% motorväg med 110 km/h, resten stadskörning så på ca 35 mil så den ligger just nu på 0,73 enligt färddatorn och det är väl helt ok tycker jag med tanke på att den är så pass ny.

Tycker inte märkvärt att den skinnklädseln känns kallare nu när det är runt +5 på morgonen, inga problem alls.
Har inte funderat på varken någon lack- eller klädselbehandling, det enda som jag har i tanken är att tona de bakre tre rutorna men vi får se.

Bilder kommer, jag lovar! :wink: Har bara inte haft tid när man har en 2,5 årig dotter som har kommit på att testa sin pappas tålamod med att börja bli trotsig :roll: :)

EDIT:
PS. Jag beställde ju även borttag av emblem bak, trodde dock att endast "Classic" skulle tas bort (enligt Bygg din bil) men även "V50" togs bort. Så här i efterhand tycker jag det blev snyggare att även "V50" försvann.

PS 2. Tydligen finns det ingen oljesticka att kontrollera oljenivån utan nu sköts det elektroniskt vid info-displayen.
av emma76
Hejsan! Jag är ny här och även snart ny Volvo-ägare V50 ;-) Är det något jag bör tänka på extra noga när jag hämtar ut Volvon från bilhandlaren? Vad jag ska titta på och eventuellt fråga om??

Tack!
av jumu01
Grattis till den nya bilen Emma och välkommen till forumet!
Vilken V50 beställde du?

Det är bara att kritiskt granska bilen utvändigt och poängtera brister du ser (Min förra nya bil så vara det repor på A-stolen på förarsidan som dom fick polera bort).
Sedan är det att gå igen den på samma sätt invändigt, du har 1 månad på dig att komma med invändningar om något är fel i samband med leveransen, så du behöver inte känna dig så stressad då du hämtar den och ta med någon vän då 4 ögon ser mer än 2. Ser till att den extrautrustning du beställt kommit med och att det är påmonterat.
Så lycka till med blivande nyförvärvet :-)-) !

Kluster det låter gott, det blir bara att otåligt vänta på den dagen bilen kommer att levereras! :wink:
av Kluster
emma76, grattis till nya bilen! När beräknas det bli leverans?

Tror jumu01 har tagit upp allt du behöver känna till.
Fick frågan vid leverans om jag ville ha en blombukett eller en full tank. Valet var ju inte så svårt...
jumu01 skrev: Kluster det låter gott, det blir bara att otåligt vänta på den dagen bilen kommer att levereras! :wink:
Ja, visst beställde du en med manuell låda?

En annan grej, Blåtands-funktionen fungerar klockrent! Tar ca 2-3 sek efter tändningen är på så är iPhonen "kopplad".
Senast redigerad av 1 Kluster, redigerad totalt 0 gånger.
av emma76
Oj! Ja du det är en momentum D2, titanum färg, vet inte om jag fick med alles men jag är ju ingen freak direkt ;-) Bilen skickades från fabrik för en vecka sedan och förlossningen är beräknad till den 4:e enligt avtalet men man vet ju aldrig ;-) Ibland kommer den innan eller efter utsatt datum ;-)

Det var ju bra att man har 1 månad på sig att komma med invändningar :-)

Tack för ett snabbt svar!
av Kluster
emma76 skrev:Oj! Ja du det är en momentum D2, titanum färg, vet inte om jag fick med alles men jag är ju ingen freak direkt ;-) Bilen skickades från fabrik för en vecka sedan och förlossningen är beräknad till den 4:e enligt avtalet men man vet ju aldrig ;-) Ibland kommer den innan eller efter utsatt datum ;-)

Det var ju bra att man har 1 månad på sig att komma med invändningar :-)

Tack för ett snabbt svar!
Titanium-färgen är snygg, har haft den på mina två tidigare V50 men kände att det var dags att "förnya" sig lite nu.
Räkna med ungefär 1 v du får vänta när den väl är hos din ÅF för att ev tillbehör ska monteras, transportskydd tas bort m.m.
emma76 skrev:En annan fråga apropå "blåtand" hur funkar den? Fasen vad jag känner mig lost och är så glad att det finns människor som ni ;-)
Jag behövde inte ens titta i intruktionsboken, först aktiverade jag PHONE-knappen på radion, sen slå på blåtanden på telefonen. Sen börjar "bilen" söka efter mobilen och du får sen ange 1234 (enligt infon i radiodisplayen) som kod för att paira ihop enheterna. Fixat, i stort sett så fick jag göra! :)
av jumu01
Kluster skrev:emma76, grattis till nya bilen! När beräknas det bli leverans?

Tror jumu01 har tagit upp allt du behöver känna till.
Fick frågan vid leverans om jag ville ha en blombukett eller en full tank. Valet var ju inte så svårt...
jumu01 skrev: Kluster det låter gott, det blir bara att otåligt vänta på den dagen bilen kommer att levereras! :wink:
Ja, visst beställde du en med manuell låda?

En annan grej, Blåtands-funktionen fungerar klockrent! Tar ca 2-3 sek efter tändningen är på så är iPhonen "kopplad".
Ja det blev en med manuellåda, tyckte 17000 kr är för mycket för automat och sedan vägrar min sambo att köra bil med automatlåda, fast hon aldrig provat på!
Som du ser så får man inte styra upp allt :oops: ! Själv upplever jag automat som väldigt bekväm främst i stadstrafik.

Trevligt det med blåtanden, har denna funktion till min MC så det skall även bli trevligt att få den i bilen också, här har jag varit väldigt nöjd med iPhonens enkla anslutningsmöjlighet och att den har alltid varit stabil!

Ja visst är det ett härligt motorljud från en 5-cyl diesel! 8)

Då jag hämtade förra bilen fick jag varken diesel eller blombukett så troligen är dom väldigt snåla här uppe i Norrland. :(
emma76 skrev:En annan fråga apropå "blåtand" hur funkar den? Fasen vad jag känner mig lost och är så glad att det finns människor som ni ;-)
Ta upp det med säljaren då du hämtar bilen, lättare att förstå sig på om någon visar hur det fungerar!
Emma Titaniumgrå är inte helt fel, har själv denna färg på min nuvarande och även på den kommande bilen.
Då har du 2 stora händelser att se fram emot både baby och ny bil, grattis till båda händelserna!
jumu01 skrev:Var förbi ÅF tydligen har det blivit fel i beställningen av bilen då min email inte kom med och att sätta in den i efterhand gick inte, så nu skall dom försöka styra upp det så att det fungerar att följa leveransstatusen.

Beställde även Xenonljus till helljusen, lika bra att dom gör det om något skulle bli fel. Räcker sedan inte dettta får det bli X-ljus men Xenon, men en sak i taget.

Har varit in till min volvohandlare 5 ggr nu, samma sak för mig, mailadressen lades till i efterhand och nu fungerar det inte.

Min före detta bil ligger dessutom med på minvolvo sida och den går inte att få väck! Nu har de iaf lyft frågan till nån som skulle veta bättre om hur systemet fungerar.

Fan vilken hemskt dryg känsla det är att vänta på nybilen!!!!!

Enligt min volvohandlare ingick inte gummimattor, så man får nog be snällt får att få med sådana.

Är det nån som fått sin bil som monterat på stänkskydd? ser det i så fall okej ut? Skyddar ju bra!
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 47

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]