Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag håller med Kave. Ska man racingåka ska man inte ha automat, men per de diskussioner som förts om vridmoment och acceleration ska man inte ha diesel överhuvudtaget.
T6 med manuell får det bli. Men hoppsan, den fanns inte att få... Inte lätt det här.

Jag ångrar inte att jag köpte D5 med automat. Visst är den lite sävligare, visst går det åt lite mer diesel (det är väl i samma proportioner, skulle jag tro), men vad smidigt det är. Både till vardagskörande och när man ska lirka runt en släpvagn i trånga utrymmen. Och när man hamnar i bilköer och kan låta köassistenten i ACC sköta allt utom styrandet. Dessutom går den 0-100 km/h mycket fortare än vad jag brukade köra min 854 Turbo, som annars avverkade den sprinten lika raskt som en XC70 T6 gör idag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men varför ska det vara så ???

Vi läser nådens år 2011 i våra kalendrar.

Då ska väl en automat vara duktigt mycket snabbare och snålare än att veva manuellt och inte tvärs om, 1 sekund snabbare och 1 dl/mil snålare än manuella borde en automat vara 2011.

Har volvos automatare fastnat på 1950 år utvecklingsnivå ???
Användarvisningsbild
av Variosboy
Svaret är komfort!

Kan vi skita i allt vad komfort heter så lovar jag att en automat skulle vara både snabbare upp till 100km/h och skulle dra mindre soppa..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bmws automat är ju snålare än samma manuella, och den är definitivt inte okomfortabel, tvärt om.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag skulle vilja ha en knapp på lådan.

-Ekonomi
-Sport
-Komfort

Så valde man ju enkelt själv, tex ekonomi så sparar man 2 dl/mil men lådan växlar inte silkesmjukt.

eller sport, så drar det lite extra men accar snbbare än manuell istället för tvärs om. eller komfort så glider man fram
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag skulle tro att det faktum att det är större roterande massor i en automatlåda i sig självt gör att den har svårt att tävla i effektivitet gentemot en manuell.
Men sen har det ju också stor betydelse hur man växlar den manuella. Många kör ju på onödigt höga varv innan de byter växel, och då blir ekonomin inte den bästa heller.
av Lazy
Steff 99 skrev:
Ynot skrev:Jag väntar och väljer automatlåda på min bil när jag går i pension ;-//
Det borde väl var tvärt om, pensionärer vill ju leva med sina minnen från ungdomen, manuellväxellåda, träfälgar och svärmorslucka.... :mrgreen:
Nja det gäller nog inte mig, känns att all artros som börjar smyga fram i knän, axlar och armar kommer att behöva en lugnare körstil i framtiden.

Minns min första PV544 -64 och den långa växelspaken, det var växling det (D)
Användarvisningsbild
av kave
I mitt förra inlägg menade jag alltså att Volvocars.se är uppdaterad med siffror för både manuell och automat på D3 och D5. Tidigare fanns bara siffror på automat D5.
Jag tror inte alls det har med komfort att göra, om det bara hade med mjuka växlingar att göra, varför skulle även landsvägskörningen ge högre siffror?
Vad gäller BMWs lådor drar de i praktiken lika mycket som med manuell, inte mindre bränsle. Men det i sig är ju imponerande det också.
Frågan är bara hur mycket bättre de nya lådorna ä 2012 om de ändå har samma försämring i effektivitet?
av bilgalen
VolvoB20 skrev:Men varför ska det vara så ???

Vi läser nådens år 2011 i våra kalendrar.

Då ska väl en automat vara duktigt mycket snabbare och snålare än att veva manuellt och inte tvärs om, 1 sekund snabbare och 1 dl/mil snålare än manuella borde en automat vara 2011.

Har volvos automatare fastnat på 1950 år utvecklingsnivå ???
Det finns redan och stavas DSG i VW/Audi. Där blir det både lägre förbrukning och bättre prestanda i de flesta kombinationer (kan inte exakt vilka). Dessutom får man en automat som går att leva med. De här gamla momenomvandlar automaterna kanske är komfortabla om man är 50 år eller äldre. Men det hinner ju både påbörjas och avslutas ett världskrig innan lådan hinner byta växel!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]