NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emty77
Hej

Hae ett skumt problem med min turbo.
Bil V50 T5 -05 BSR steg 2

När bilen är kall (oavsett trim eller ej) så laddar turbon och bilen går bra.
När bilen börjar bli varm (oavsett trim eller ej) så laddar turbon men den rycker lite under påfrestning.
När bilen börjar är varm (oavsett trim eller ej) så slutar turbon ladda helt, helt sjukt trött.
Även om jag stänger av och startar om så är turbon helt borta.
Låter jag dock bilen stå och kallna så fungerar den kanon tills den blir varm igen.

Detta har uppstått nu, senaste dagarna, bilen har gått kanon i ungefär ett halv år med både trim som ej med trim.

Känns inte som det borde vara turbon som håller på ge sig, då skulle väl den inte gå bra kall???
Jag kan som sagt inte mycket men om någon upplevt ungefär samma fenomen så dela gärna med er av info
samt lösning.

En sak till, har aldrig fått bilen över 210 kmh hur jag än bär mig åt. trots detta BSR steg 2. Kan ha något med detta att göra.

Tack på förhand
av TompaV50T5
Emty77 skrev:Verkligen ingen som har en aning????
Har du kollat ev. felkoder? Kanske LMM eller någon givare som ger fel värden när den blir varm? Eller dålig kontakt någon annanstans, har hört talas om många elfel som uppstår bara när det blivit varmt...

Ett annat spår är att bilen går för snålt när den är varm och inte "chokar". Går den snålt vid landsvägskörning, drar den olja?
Observera att jag absolut inte är något proffs, detta var bara lite gissningar som kanske kan leda någon mer kunnig in på rätt spår...?
av Mryd
Ursäkta för att gräva upp en gammal tråd men jag har EXAKT samma fel på min bil av samma märke och modell motor... skillnaden är att trimmet är från BSR.

Någon som har en ide??.. har kollat slangar mm skall dock kolla det igen då jag misstänker jag ej fått slangen turbo--->insug 100% tätt.
Drar ingen olja och går bra förrutom att den sänker ladd trycket till runt 0,3(4) från 1,2-1,3. Drar ej mer bensin heller.
Ev drar den tom mindre lite grann...
rullat 12,500.
några bud???
av viktore
Saker som man bör undersöka först när det gäller ryckig gång och problem med laddtryck:

-Kolla eventuella felkoder
-Kontrollera bränsletryck
-Prova med annan magnetventil

Luftmassemätaren kan också vara en eventuell orsak, men den kostar en slant så börja med att undersöka felkoder/bränsletryck först.
Har bilen blivit servad enligt servicebokens intervall? Så att luftfilter och tändstift blivit bytta enligt schema.. gamla/dåliga tänddelar underlättar inte direkt felsökning.
av Mryd
Bilen är servad enligt alla konstens regler och mer där till, Tändstift och filter är tip top. har ej hunnit komma förbi en reparatör och få en felkods avläsning.

Men det måste vara värme relaterat...dvs när bilen blivigt varm. har kört som en mus till jobbet 2-3 dagar nu och ej laddat turbon förren bilen blivigt varm och "top" effekten är borta. men när jag körde hem från jobb provade jag att dra iväg lite och jodå allt var som vanligt med laddtryck osv tills bilen blev varm.... märkligt... jaja får försöka komma loss och få felkoderna avlästa....

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]