Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boston00
Momentum skrev:Om man limmar eller använder kardborreband så är en uppenbar risk att det lossnar och vad händer då med värmaren? Vad värmer den då, något som börjar brinna?
Bra tanke. Jag har inte varit i affären o kollat vad som finns i kardborreväg ännu. Känns det rangligt med kardborre så kan brandrisken vara en god anledning att tänka om.

Ni som har skruvat har ni bara skruvat med vanlig skruv, plasten känns ju som om den är typ 3 mm tjock - kan det verkligen sitta i det?
av boston00
MartinS skrev:Går det inte att sätta den upp och ner i panelen under handskfacket? Så hade jag i min förra V70N och så har jag i min XC60. Den sitter snyggt lite undangömd samtidigt som hålen aldrig syns när/om du tar bort den i framtiden.

/Martin
Skall undersöka det, jag tyckte att det var lite dåligt med plats och inte så mycket att fästa i, skall kolla igen. Modellen är en sån där lite tunn DEFA 1350 eller vad den nu heter.
av boston00
Hade en annan tanke som känns tveksam men tänkte bolla den med er. Kan man lägga den i utrymmet bakom mittkonsollen? Blir själva varmaren varm? Utrymmet kanske är i tightaste laget. Är det någon som har testat med en värmare där?
av Cox
Vilket märke är det på värmaren ?
På min Kalix så fungerar trådställningen utmärkt. Man placerar värmaren mot passstolen trådställningen under gummimattan, funkar hur bra som helst
av Rådlös
boston00 skrev: "Ni som har skruvat har ni bara skruvat med vanlig skruv, plasten känns ju som om den är typ 3 mm tjock - kan det verkligen sitta i det?"

Liknande tankegångar hade jag när jag skulle montera min värmare. Det var därför som jag valde blindnitmuttrar. Dom kan du mycket väl klämma dit med en planbricka på båda sidor om plastpanelen som förstärkning.
Det är alltså mer än 15 år sedan jag gjorde montaget i min bil. Det sitter kvar ännu!

Jag betvivlar att du kan få någon bra plats för en värmare innanför mittkonsolen.
av boston00
Rådlös skrev:boston00 skrev: "Ni som har skruvat har ni bara skruvat med vanlig skruv, plasten känns ju som om den är typ 3 mm tjock - kan det verkligen sitta i det?"

Liknande tankegångar hade jag när jag skulle montera min värmare. Det var därför som jag valde blindnitmuttrar. Dom kan du mycket väl klämma dit med en planbricka på båda sidor om plastpanelen som förstärkning.
Det är alltså mer än 15 år sedan jag gjorde montaget i min bil. Det sitter kvar ännu!

Jag betvivlar att du kan få någon bra plats för en värmare innanför mittkonsolen.
Skall kolla lite varianter på blindnitmuttrar. Måste man lossa för att komma åt bakom när man monterar eller hur funkar dom?
av Cox
Åk in till en plåtfirma, be dom bocka till en plåt som ett L sedan monterar du fästet i denna. Placera sedan värmaren som jag föreslog framför passsätet. Själva L biten om du förstår vad jag menar placeras under gummimattan. Då får du ungefär samma lösning som till calixvärmaren. Har du en plåtbit hemma så bocka till den bara och lacka den.
av Rådlös
boston00: " Måste man lossa för att komma åt bakom när man monterar eller hur funkar dom?"

Dom funkar som en popnit. Du behöver generellt inte komma åt baksidan, men i detta fallet blir det enklare att först lossa panelen och jobba med den på en bänk eller bord. Speciellt om du skall lägga en planbricka på baksidan som förstärkning, måste du komma åt båda sidorna. Du bör ju också mäta upp borrhål m.m.
Om du skaffar en hobbysats, så behöver du planbrickor för den övre flänsen på dom blindnitmuttrarna är inte så stor (bred). Det är också så att större blindnitar än M6 orkar man knappast dra för hand med dom tänger som följer med en hobbysats. På verkstäder och fabriker har man pneumatiska monteringsverktyg. Men i ditt fall räcker det med M5-skruvar. Dom håller.
Planbrickor med större ytterdiameter finns att köpa. Ibland kallas dom (felaktigt?) för karosseribricka.

Orsaken till att jag föredrar en fläkt som sitter på väggen i stället för att den står på golvet, är att vissa människor (vanligtvis kvinnor) inte ser var dom sätter fötterna när dom kliver in i en bil. På vintern när fläkten behövs som bäst, är det ju dessutom ofta mörkt, så det är kanske naturligt att inte se något på golvet i en bil.

Så jag vidhåller att du skaffar en hobbysats för blindnitmutter och tänker ut en bra monteringplåt och sätter på väggpanelen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Cox skrev:Åk in till en plåtfirma, be dom bocka till en plåt som ett L sedan monterar du fästet i denna. Placera sedan värmaren som jag föreslog framför passsätet. Själva L biten om du förstår vad jag menar placeras under gummimattan. Då får du ungefär samma lösning som till calixvärmaren. Har du en plåtbit hemma så bocka till den bara och lacka den.
Det där funkar bra om man är själv i bilen för det mesta.
Har man medpassagerare av och till så kommer det bara att skapa irritation och till slut en söndertrampad/sparkad värmare..
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]