Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lundsbrunn
jag var på volvo i dag å felsökte bilen..

på min felkods läsare fick jag deta
Det står camshaft position (cmp) actuator exhaust/right bank 1 - tuning over- advanced / system performance

då bytte jag den givaren men felet står kvar...

å volvo fick ECM-644a kamaxelreglering- felaktig läge
så dom sa att det är cvvt..
eller om kamen sitter en kugge fel.
men bilen har varit inlämnad på volvo på kamaxel instälnig.
av jaob
ECM 644A är den felkoden jag hade... och den försvann när jag bytte CVVT solenoiden...

Då har du nog bytt den andra givarn i onödan om den riktiga felkoden är ECM644A...
av jaob
Du skrev ju följande förut "Min kamrem sitter ej fel, 3 verksteller har kollat det"

Och sitter kammen rätt så är det väl bara att byta denna solenoid om du har felkod på denna...
svårt att veta exakta felet på din bil...

Men jag håller kvar vid solenoiden CVVT som jag skrev på första sidan i tråden....

vill bara kolla om jag fattat rätt....

Du har haft felkod på kamaxelinställning och jag antar att du använde typ en biltema felkodsläsare eller nått liknande ?, och fick denna felkod som tydde på att det var givaren vid motorfästet ???...

Du bytte givaren men felkoden fanns fortfarande kvar och då kolla du felkoderna på volvo och fick denna ECM-644A istället ? som pekar direkt på CVVT Ventilen och inte den vid motorfästet...

Eller har du haft båda två samtidigt ?, vilka felkodsläsare har du använt ?...

Jag körde med PPC felkodsläsare när jag fick min ECM644A.
av lundsbrunn
jag har den från biltema.
jag hade bara den felkoden. som jag har skrivit,.

men volvo sa att jag skulle se över kamremen så den sitter rätt
på 0 läget. så alla märken stämmer..
om det stämmer så är det cvvt.

för dom sa att sitter en kugge fel så får man samma fel som cvvt..

dom 3 verkstellen va inte volvo jag fråga min kusin som ägde bilen innan.
av oldtimersmc
Man skall akta sig för kusiner, de är ett djävla folk. Om en kusin säger att han har kollat via 3 st VERKSTÄDER då så skall du dra öronen åt dig för vem fan kollar med 3 st dito? men för fan det är ju skitlätt att kolla dvs nolla o kolla.
Men det är naturligtvis inte det felet utan byt ut den där djävla cvvt valven så kommer skutan att gå som en filttoffla genom livet... :D
av jaob
jag fick förklarat för mig att om kammremmen sitter fel så får bilen verkligen skit...
Skulle knappt gå att köra den... vet dock inte om det stämmer..

Men jag skulle byta VVT solenoiden.
av lundsbrunn
oki. ja jag ska se viket det är..nu vet jag ju vad felet är..

men vi har bytt oljan i farsans v70 nu i växellådan som är auto
men jag läste nån stans att man ska noll ställa växellådans räknare..när man byter oljan
hur gör man det nån som vet.
av oldtimersmc
lundsbrunn skrev:oki. ja jag ska se viket det är..nu vet jag ju vad felet är..

men vi har bytt oljan i farsans v70 nu i växellådan som är auto
men jag läste nån stans att man ska noll ställa växellådans räknare..när man byter oljan
hur gör man det nån som vet.
Finns många trådar om automatlådespolning...
av oldtimersmc
lundsbrunn skrev:jag köpte kam axels position givare den som siter bakom morton vid motor festet på höger siden..

för volvo sa att den fel koden säger att det är den som sitter på höger sida på bak sidan.
så hoppas det är den..

volvo sa även att den som sitter vid dreven är inte en position givare..den sitter ju på vänster sida.
då borde det ståt i fel koden att den skulle sitta på vänster sida

Höger och vänster... Har för mig att alla angivelser på ex höger /vänster är när man sitter bakom ratten alltså i bilens färdriktning INTE när du står framför bilen och då stämmer det mycket väl med höger bak bank 1 (då det är en radmotor så finns det bara en cylinderbank) så har de koll på volvo??? om det nu visar sig att det är fel givare som de har sållt till dig så skall du ha pengarna tillbaka och de får ta tillbaka delen.
För de skall väll för fan veta skillnad på höger och vänster :roll:
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]