Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av greeny
V70 -08 2,4d geartronic

fullservad/uppdaterad som den ska på bilia hela vägen.
allt är org.
bilen ger inga felkoder alls, har kollat hos lokal akt. volvo

problemet är att den kan hosta/rycka lite oregelbundet, jämngas, acceleration osv. det upplevs ungefär som en misständning på en bensinmotor.

jag kör ganska mycket och tankar alltid fullt.

den ryker inget konstigt och effekten är lika bra som den alltid varit.

om det är givarfel så borde den felkodat direkt ju. jag är helt övertygad om att det är nått skitfel.
jag behöver hjälp, tips och knep.
är det nån som råkat ut för något liknade kanske som vill dela med sig av information?
Användarvisningsbild
av hollan
min första tanke är igensatt bränslefilter hur längesen var de bytt och vad har bílen rullat i dag?
av greeny
borde inte systemet känna av tryckbortfall i fuelrailen i så fall?
35000mil exakt.
vet inte när filtret byttes senast.
den är ju servad enligt bilias program hela vägen. den har varit inne i tid varje gång, nästa service är 36000mil

bilen har funkat klockrent sen den var ny, 2st styrleder och 2st magnet kopplingar till ac kompressor är vad som blivit bytt förutom service och mjukvaru uppdateringar.
helt otroligt bra bil tycker jag. filtret verkar lättåtkommligt, så jag ska såklart ta en titt på det oxo.
fler tips är välkomna
av greeny
kan tillägga att det inträffar typ 3-4ggr under färd 2,5mil till o från jobb.
så det är ju väldigt sällan, förbrukningen ligger på stabila 7,7 blandad som det alltid gjort
Användarvisningsbild
av hollan
6000mils intervall på filtert och gör man matten så är det bytt på 30000mil och nästa byte är 36000 kan ju vara att dom har missat byta de på 30000 du borde ha en felkod på bränsletryck men det kan vara i begynelsen så du inte har fått så stora tryckfall än men detta är bara en liten tanke är rätt vanligt att man får byta bränslefilter pga smuts och är en billigt åtgärd om det hjälper vill säga
av greeny
har bytt filter idag, ett 5min jobb :) jäkla fina bilar att skruva med måste jag säga, man har verkligen gjort det enkelt.
hällde även i lite diesel cleaner och en liten dos algbakterie förebyggare/bekämpare.
jag brukar inte vanligtvis tro på stp tillsatser osv, men va fasen, det kostar ju inte många kronor :)
jag har varit ute en liten runda, änn så länge har den inte ryckt nånting, jag körde 3-4mil bara så det är väll egentligen lite för tidigt att dansa segerdans. Men man kan ju hoppas.
jag kan hålla tråden lite levande med ett svar om detta var problemet eller ej, så kanske fler i framtiden kan dra nytta av infon
av greeny
har glömt att skriva svar här, felet är åtgärdat, det var så enkelt som kabelbrott till givare i sidan på bränsle railen, den som sitter vid virvelspjället mot kamremmen, kabelhöljet var avskalat och kortslöt.
svårt att se så där direkt.

kabel bytt och bilen går som en klocka igen, det kostigaste tycker jag är att den inte lägger felkod på detta
Nu vet jag inte hur den specifika givare jobbar, men det kan ju faktisk vara så att en skavd kabel som jordar ger motorstyrningen ett felaktigt, men samtidigt rimligt värde, därav den uteblivna felkoden!

Förklaring:
Säg att du har en givare som ger mellan 0 och 5 Volt ut beroende på vilket tryck som finns i fuelrailen, om signalen kortsluts mot jord kommer således motorstyrningen att tro att du har det trycket i fuelrailen som motsvarar 0V, motorstyrningen kan ju inte veta att det är fel, eftersom det är ett värde som kan existera. Skulle det där emot komma in -2V eller 7V så kommer motorstyrningen att gnälla eftersom den enbart tillåter spannet mellan 0 och 5 Volt.

(Och ja, det finns negativa spänningar, det är bara en fråga om vad man väljer att kalla sin jordpotential eller nolla för..) Har du tex ett nätaggregat som ger 0 och 24V ut på sina två utgångar så skulle man lika gärna kunna kalla det för -12 och +12V.

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]