Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KajsaWarg
Jag får ett meddelande ibland om att bakluckan är öppen fast den inte är det. :( Speciellt när det regnar eller är fuktigt ute, som nu på hösten.... Om jag låser med fjärren så larmar bilen ofta... :evil: Någon som har samma erf..? Har någon en lösning på problemet..? Typ justering eller så...
av TomasL
Låter spm microbrytaren i låskistan till bakluckan spelar dig ett spratt. Du åker nog tyvärr på att byta låskistan. Går ju att köpa på skroten.

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk PRO
av KajsaWarg
Härom dan gick bakrutetorkaren igång... :shock: Helt av sig själv... :???: Till saken hör att den har skurit i axeln till torkaren och har svarvat av lite kuggar i stora plastdrevet :???: Det enda sättet att stänga av den var att ta bort säkringen. Så jag tvivlar lite att det bara är mikrobrytaren till låset som är paj, verkar mer vara kortis i kablarna till luckan.
av mollan
Hej !

Jag hade själv exakt samma problem med min V70 -04, larmade och visade felmeddelande om öppen baklucka. dock gick inte min bakrutetorkare alls.
Det låter lite som jordfel i bakluckan och jag förmodar att det är den grova svarta som står för jorden då bakluckan är av komposit och jordar således dåligt själv.

Jag provade att hänga in en helt ny låskista utan att det blev bättre.

Det visade sig att en kabel ( lite grövre svart ) som gick i kabelstammen till bakluckan var trasig inuti själva höljet till kabeln så det inte syntes att den var defekt. Även om jag ringde upp eller ohm mätte kabeln så märktes det inget fel, jag drog helt sonika en helt ny svart kabel ( den som går till defrosten i bakrutan ) paralellt med det gamla kablaget och vips så var problemet borta.

Jag tog en strömtjuv och gick på den svarta kabeln i stolpen vänster bak ( bakom luckan till bakljuset ) och drog den nya genom gångärnet och sedan en strömtjuv igen inne i bakluckan. sedan knipsade jag av den biten av den trasiga svarta kabeln.

Kanske inte världens bästa lösning men den var billig och funka klockrent, sen får jag väl byta hela kabelstammen när det uppstår fler brott i samma kablestam då det sliter bra mycket uppe vid gångjärnet till bakluckan
av BM
Hade samma fel som KajsaWarg på en av jobbets tjänstebilar för en tid sedsn. Från den lokala Volvoverkstaden lät man meddela att det blivit ett kabelbrott i kabelmattan som går mellan kaross och baklucka.

/BM
av KajsaWarg
Felet i bakluckan är fixat. :D Delvis iaf, larmet funkar och felmeddelandet om att bakluckan är öppen är borta. Tack Mollan för tipset 8) , det var kabeln till bakrutevärmaren som var boven. Ska byta hela kabelhärvan så småningom. Bartorkaren brummar dock ändå, kan vara kortis i den motorn el nått, ska byta den oxå.
av TomasL
Bakrutetorkarna på V70 brukar kunna kärva i själva genomföringen ut till torkararmen. Kolla det först. Kan räcka med rengörning och uppsmörjning.

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]