Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mitt problem är att torkaren på strålkastaren vänster hänger sej när den ska tillbaka..går tillbaka efter några starter..men hur ska man lösa det...tänkte plocka bort säkringen men den gick till pumpen oxå...är det mycke bök att plocka bort kablen bara?
Hej, nej det är inte svårt alls, kommer nu ej i håg hur de sitter, men sätt handen under lysen så kan du känna torkarmotorn, så följer du bara den till kontakten, , Om du har xenon lysen på bilen måste du ha fungerande torkare på besiktningen,
På min 99:a sitter kontakten precis framför kylaren, mycket lätt att komma åt. Båda mina torkare har lagt av så jag har ryckt kabeln och bara vikt spolslangen för att det inte ska rinna spolarvätska i onödan.
broman skrev:Om du har xenon lysen på bilen måste du ha fungerande torkare på besiktningen,
Det är ju så sant, men måste de inte även fungera på en icke xenon om de sitter monterade -har jag iallafall fått för mig. Vet att man kan få nedslag om man bara tar bort armen och lämnar kvar axeln. God jul :)
Har jag inte helt fel, så är det du som ska se till att hålla strålkastarna rena(halogen lampor). Kommer du in på besiktningen med smutsiga strålkastare är du körd, men annars ska det gå utan torkare. MEN du måste ta bort axeln om den sticker ut. Besiktningen tycker inte om saker som sticker ut, inte polis och gående som kan skadas vid på körning heller.
qan skrev:
broman skrev:Om du har xenon lysen på bilen måste du ha fungerande torkare på besiktningen,
Det är ju så sant, men måste de inte även fungera på en icke xenon om de sitter monterade -har jag iallafall fått för mig. Vet att man kan få nedslag om man bara tar bort armen och lämnar kvar axeln. God jul :)
OM du inte har xenon behöver INTE ha fungerande torkare på lyktorna http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n ... enDocument

Men däremot kan du få anmärkning på utstickande delar om du tar bort armen
Hånkie skrev:Har jag inte helt fel, så är det du som ska se till att hålla strålkastarna rena(halogen lampor). Kommer du in på besiktningen med smutsiga strålkastare är du körd, men annars ska det gå utan torkare. MEN du måste ta bort axeln om den sticker ut. Besiktningen tycker inte om saker som sticker ut, inte polis och gående som kan skadas vid på körning heller.
Var hittar du källa till det ?
uffe_hudik skrev:
Hånkie skrev:Har jag inte helt fel, så är det du som ska se till att hålla strålkastarna rena(halogen lampor). Kommer du in på besiktningen med smutsiga strålkastare är du körd, men annars ska det gå utan torkare. MEN du måste ta bort axeln om den sticker ut. Besiktningen tycker inte om saker som sticker ut, inte polis och gående som kan skadas vid på körning heller.
Var hittar du källa till det ?
Källan till vad? Upplevt det mesta med både bilprovningen och polisen. Har fått ajabaja på smutsiga strålkastare, har åkt på ut-stickande delar, mm.
Tack och lov inte kört på någon... :)
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]