Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Hej! Har 3 fel på min s70, alla har funnits ett tag men bör nu luskas rätt på för att bilen ska bli fräsch igen..

Fel 1 När man låser bilen med nyckeln(har ingen dosa) så låser den igen alla dörrar, men när man låser upp igen med nyckeln så låser den upp alla dörrar utom passagerardörren, vad är fel och bör bytas?

Fel 2 När man kör i ett gupp så klonkar det i framvagnen, ett fenomen som hörts enda sedan bilen kom till min ägo (c.a 4 år sedan) inte brytt mig om det speciellt men nu bör det fixas. Kör man på en dålig grusväg hörs det klock klock klock, ungefär som någonting sitter glappt eller löst framifrån framvagnen, kan det vara dämparna eller vad sjutton är detta?

Fel 3 Uppkom för c.a ett halvår sedan, bilen rycker vid gaspådrag vid högre belastningar, exempelvis grov uppförsbacke på låga varv(under 2000 varv), men även vid låga varv och gaspådrag. Det gör att det inte är speciellt smidigt att köra ecodrive då den liksom hackar hackar hackar och sedan känner man hur den poff går till sig på högre varv. Det känns även om man kör till 3000 och lägger i en ny växel och släpper upp kopplingen och möter upp med gasen, det upplevs som att man inte är duktig på att köra då bilen rycker till när man släppt upp kopplingen och ska gasa. Just föratt när man trycker på gasen så är det en liten fördröjning också vips börjar man känna att man gasar, därefter hack hack hack till lite högre varv också går den bra...

Väldigt rörig beskrivning säkert( Jag har fixat en hel del med bilen förut så jag är inte alls helt såld som det kan upplevas i texten med mina klonkninsord som ska försöka beskriva allt;)

Hoppas så många som möjligt kan komma med förslag på vad felen som orsaker dessa fel är??

Tack på förhand;)
Användarvisningsbild
av Nexus
klonk i framvagnen kan ju vara så enkelt som de berömda stagen eller övre lagringar eller krängningshämmar bussningarna.
Användarvisningsbild
av Nexus
på ryckningarna så kan du ju kolla genom tändsystemet, rotor,locka kablar,stift. Rycket kan öven förstärkas om du har dåliga motorfästen.
På fråga 1 låter det som du har något strul med micro brytare i låskistan.
av *pettson*
robbaxxxx skrev:Tack för åtminstone ett svar!

Finns det inte en av alla som läst som även kan kläcka ur sig några ynka svar??:(
Med den attityden lär du förmodligen få mindre med svar..
Jag är till exempel en som inte kommer att hjälpa dej.
Användarvisningsbild
av gnestakalle

Finns det inte en av alla som läst som även kan kläcka ur sig några ynka svar??:(
Du måste förstå att vi som frekventerar detta forum och försöker hjälpa varandra inte har det som en betald sysselsättning. Många har familjer och på helgen så kanske familjen pockar på lite uppmärksamhet och att därför en hel del av oss inte kan bevaka forumet.

Fel 1. Kontrollera kabelhärvan mellan stolpe och felande dörr.

Fel 2. Bakre länkarmsbussning.

Fel 3. Kan vara spjällhus eller spjällägesgivare.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Varför bli otrevlig? Har jag klagat på något sätt? Har ju bara lagt trevliga inlägg hittills..

Jag uppmanade er kunniga att svara, ni brukar ju vara så hjälpsamma så fort därför frågade jag nu varför det inte uppkomm några svar efter mängder med folk som läst igenom..

Tack för svaren!;)
av Kena

Om någon kommer fram till dej och frågar, kan du kläcka ur dej vad klockan är? tycker du det låter trevligt?
av Token
Detta kan verka ganska långsökt och säkerligen extremt ovanligt.
Jag har haft problem med samma typ av klonk i en tidigare bil ( ej Volvo)
På den visade sig efter kontroller av all tänkbara fel som kan uppstå i en framvagn att den stora skruv som pressar fast stötdämparen i fjäderben hade släppt vilket gjorde att i varje gupp hoppade hela dämparen upp och ner inne i fjäderben.
Detta skapade väldigt tydliga "klonk" bara en sak man kan kolla på om inget annat syns i övrigt.
av *pettson*
Det är ju så att det är hela fjäderben som stötdämpare på en 850 och 70 serie. Det är inte insatsdämpare..

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]