Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RUNFORREST
Tjenare, jag har några frågor. Vet inte riktigt om jag plaserat tråden rätt, men jag gör ett försök här..

Vad är denna Volvo 244 GLE 1979 värd? Har hört att 244 GLE är en ganska ovanlig "modell", stämmer det? Har nämligen hittat en som är till salu.

Lite fakta och info om bilen.

-25 000 mil,
-3 ägare, full dokumentation från ny. Stått still utomhus ett år sedan förra hösten, bes -08 utan problem.
Ska tydligen vara något fel på automatlådan men den kördes dit den står.
-Sollucka
-Servostyrning
-Skinnklädsel
-"USA-front"
Inga stora rostangrepp. Matt och smårepig i lacken, inga bucklor.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag har inte så bra koll på 240 modeller, och vad passar då bättre än att fråga på ett forum som detta? :)
Hasse63 skrev:Nersjunken i gräset :shock:

Jag skulle nog ta och kolla upp hur det ser ut under innan jag köpte den... Är ju inte alls bra att den stått så. (S)
Jo.. Kikade lite under, såg inget värre, men man vet ju inte vad som gömmer sig där. Men säg att den är hyfsad då. Vad kan den vara värd? Och stämmer det att dom är lite "ovanliga"?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är förvånad att ägaren visar bilen på den plats den står nu. Om automatlådan är trasig, vilket du måste kunna prova, är bilen inte så mycket värd enligt mig. Men som sagt, varför visar ägaren inte bilen på "fasta land"?
KKR skrev:Jag är förvånad att ägaren visar bilen på den plats den står nu. Om automatlådan är trasig, vilket du måste kunna prova, är bilen inte så mycket värd enligt mig. Men som sagt, varför visar ägaren inte bilen på "fasta land"?
Ägaren är en 82-årig dam, och det var inte tänkt att jag skulle kolla på bilen när jag var där :roll: Den är inte ute för försäljning egentligen alltså.

Det är alltså inget att bevara, en 244 GLE från -79 med den utrustningen? Inte ens om man piffar upp den? :)
Användarvisningsbild
av dahlen
jodå, allt är värt att bevara, beror bara på om man har kunskap, tid och råd att fixa den. har den stått på gräs så kan det vara värre än vad det ser ut under bilen, men min golf jag hade stog 3 år på gräs och klarade sig med att krängningshämmaren hade rostat sönder. ingen mer rost. så ja jag tycker den är värd att fixa om du får den för en billig peng.
dahlen skrev:jodå, allt är värt att bevara, beror bara på om man har kunskap, tid och råd att fixa den. har den stått på gräs så kan det vara värre än vad det ser ut under bilen, men min golf jag hade stog 3 år på gräs och klarade sig med att krängningshämmaren hade rostat sönder. ingen mer rost. så ja jag tycker den är värd att fixa om du får den för en billig peng.
Okej okej :)
Rådlös skrev:Den här bilen finns inte med i några pristabeller, så ett eventuellt värde får bli det som ni båda kommer överens om. Är ni båda nöjda med affären så gäller det priset.
Jag vet att jag kan få den billigt, men frågan var lite vad den kan vara värd senare. Och om den nu är lite mer sällsynt som några har påpekat för mig. Jag har noll koll på 200 serien.

Har sökt på blocket men hittar ingen 240 GLE till salu(ingen tidig i alla fall), finns inte så många på Garaget.org heller :roll: Hade mina förhoppningar om att detta kanske är en blivande samlarbil, vad vet jag. Givetvis inte i detta skicket men. Ingen aning...
244/245 GLE fanns 79 samt 83-84, 79 är dom vanligast.
DOm är väl inte så vanliga, men inte heller jätteovanliga.

Värdet som den står nu är några tusen tycker jag. Ser inget mer än rent reservdels/bruksvärde i den sådär.
Om du fixar till den så blir den ju värd mer, men inte några enorma summor.

Sen, du skriver det är en 82-årig dam som har den, men ratten är bytt, det är ju GTX-front, bakljusen är bytt. Alltså lite ungdomligare modifikationer.
Är det skinnklädsel? Ser dålig ut isåfall det lilla man ser? Eller ljuger bilden?
Sen en parantes, en GLE är som tidigare GL, 79 ändrades beteckningarna, så tidigare L blev DL, tidigare DL blev GL (o lite mer tillbehör än tidigare) och tidigare GL blev GLE

Svänghjulet.

Dynamiska strålkastare?

Nej det där är inte dynamiska. Det m&ari[…]

Nej inte värt att ha två billån. […]

Det gula flärpen får du nog inte lö[…]