Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boston00
Jag har precis köpt en kupevärmare till min V70II 2009 , jag tycker det är läskigt att skruva och tycker inte jag hittar ngt stabilt ställe att skruva fast den i. Plasten till vänster i passagerarsätet mot mitkonsolen känns inte som den är tillräckligt tjock för att ge stadga åt värmaren och under handskfacket verkar den sitta i vägen för säkringar och annat.

Är det någon som limmat upp kupevärmaren med limpistol eller liknande?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
jösses - undvik det. Köp kardborrband i stället. Jäkla synd att limma fast något permanent tycker jag.

Om du ändå vill skruva så är plastbiten mot mittkonsolen bara att dra loss (den sitter dock ganska hårt med clips men drar man rakt ut med fingrarna instuckna bakom panelen så lyckades iaf jag). Då kan du montera med genomgående skruv + mutter & bricka på baksidan.
av boston00
Kardborre band , att jag inte tänkte på det. Det låter som en grym plan. Det skall testas. Det borde ju fästa kanon, återkommer när jag testat.

Kände inte för att göra åverkan på bilen och tyckte att lim var mindre åverkan än skruvhål.
Användarvisningsbild
av Tallberg
Tja, är det en contura täljstenskamin du ska hänga fast där? ;b nej skämt å sido.. vilken typ av fläkt har du köpt? De flesta brukar gå bra att skruva fast, men ibland får man använda någon typ av distanser mellan mittkonsolen och fästet på brännaren för att få den att sitta rakt/stadigt. Lim ska du nog passa dig för om du inte vill sabba andrahandsvärdet plus att det brukar vara svårt att få lim att hålla i längden. Tänk på att små borrhål oftast går att dölja ganska bra om du vill ta bort fläkten nån gång i framtiden. Hoppas detta ger dig lite hjälp på traven. :-) Mvh Johan
av Desmodue
Det finns olika styrkor på kardborreband, sådana som lossnar lätt och sådana som sitter som h-e.
Vet bara inte var man köper sådana, nuförtiden finns det ju bara stormarknader.
av Rådlös
Ett alternativ är att sätta blindnitmuttrar i panelen. Fördelen med sådana framför plåtskruvar och annat är att det bara blir ett måttligt och snyggt hål. Plåtskruvar vill gärna "tugga" sönder materialet som det sitter i. Med blindnitmuttrar kan du skruva i och ur många gånger utan att hålen påverkas på något sätt.
Jag har gjort det i en 240 på plastpanelen på högersidan i passagerarutrymmet (fotutrymmet). Det passar perfekt. Dessvärre har jag överlämnat bilen till en anhörig numera, så jag har ingen bilddokumentation i närheten, men jag vet att värmaren sitter stadigt på plats och tjänstgör som den skall. När jag gjorde denna monteringen, så passade jag samtidigt på att flytta eluttaget till närheten av värmaren, på samma panel. Den hade Volvoverkstaden först satt på torpedplåtsidan med PLÅTSKRUV! Usch!
Nu sitter också den mycket stadigt med M-gängad skruv.

Här kan man se exempel på blindnitmuttrar: http://www.google.se/search?q=blindnitm ... CBsQ_AUoAQ
Det är alltså liknande som en popnit, men en gängad mutter i stället. Det finns i en mängd storlekar, olika gängor och material. Finns hos välsorterade järnaffärer. Även våra stora bilprylvaruhus säljer så kallade hobbysatser med monteringstång och muttrar. Men det är egentligen ingen hobbyprodukt. Det används mycket inom tillverkningsindustrin.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
I de bilar jag haft kupévärmare har jag skruvat fast dom ordentligt och på en vettig plats och när jag sålt bilarna har dom fått sitta kvar. Och de jag sålt bilar till har tyckt att det varit bra att de varit monterade som de varit..
Användarvisningsbild
av MartinS
Går det inte att sätta den upp och ner i panelen under handskfacket? Så hade jag i min förra V70N och så har jag i min XC60. Den sitter snyggt lite undangömd samtidigt som hålen aldrig syns när/om du tar bort den i framtiden.

/Martin
av pergrein
MartinS: Så hade jag den i min S80 MY08 och jag har även monterat den i min V60 som jag har nu och är mycket nöjd med att ha den där...

Mvh
per
Användarvisningsbild
av Momentum
Om man limmar eller använder kardborreband så är en uppenbar risk att det lossnar och vad händer då med värmaren? Vad värmer den då, något som börjar brinna?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]