Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimi
Hej!
Nyreggad men har tjuvläst lite här innan jag köpte min senaste Volvo och nu behöver jag nog lite experthjälp.
Har ett problem med elhissen fram på förarsidan, ibland går det att köra ner rutan men den går oftast (aldrig?) inte att köra upp. Om jag slår av/på tändningen så fungerar det oftast att köra upp rutan men den går givetvis inte att köra ner igen såvida jag inte slår av/på tändningen igen.

Alla andra rutor/elhissar fungerar problemfritt så frågan är då:
Kan felet ligga i panelen/kontrollen i förardörren?
Ska försöka att ta loss den i vilket fall som helst men en vän till mig sa att dom ofta spricker i plasten när man ska ta loss panelen så hur gör man lättast för att få upp den (om någon här tror det är där felet ev ligger).

Hoppas mitt första inlägg inte blev för snurrigt och att det hamnade på rätt ställe.

Tack på förhand
Jimi

EDIT: Borde kanske skrivit att bilen ifråga är en Volvo V70 2.4T -01
av Kurtoua
Hej och välkommen till forumet Jimi
Troligast är det knappsatsen (DDM) som får bytas.
Söker du på forumet efter DDM så finns det anvisningar på hur man tar ner panelen för att byta DDM.
Mvh Kurtoua
av LaRy
Hej! När jag sökte efter annat fönsterproblem på ett amerikansk forum nämndes även ditt problem. Man skall rengöra knappsatsen som sitter överst på DDM-modulen. Kommer det damm i den enheten fungerar ej kontakten, damm- problem är vanligt. Du lossar DDM och lossar försiktigt knappsatsen från DDM-modulen. Knappsatsen består av ett gummimembran av samma typ som du har på fjärrkontrollrar och miniräknare. Det är ett ledande gummi som vid kontakt med underliggande kretskort aktiverar funktionen. Enligt det amerikanska forumet kommer det ofta damm här emellan. Du tar loss gummidamasken och rengör den exempelvis med vatten och diskmedel amt torkar den ordentligt. Underliggande kretskor rengör du med T-sprit. Son hoppas du att det fungerar. Du har inte mycket att förlora, annars måste du ändå köpa en ny DDM.
Följer du länken http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... hp?t=23510 så kan du hitta en pdf-file som heter cleaning procedure.
av Jimi
Tusen tack båda två
Ska genast läsa vad dom skrev i den länken lite nogrannare och testa detta.

Vet inte om jag ska skapa en ny tråd men jag har oxå ett annat problem med backspegeln på förarsidan där ovansidan (höljet) sitter löst.
Jag tog bort den lilla plastkåpan inuti kupen och lossade hela backspegeln och sedan lossade jag den lilla luckan undertill men hittade ingenstans att skruva åt kåpan/höljet.
Måste man lossa glaset för att skruva fast det eller missade jag nåt ställe?
av Kurtoua
Hej
På yttre backspegel så är den kåpa som sitter framåt endast snäppad fast så det är inga skruvar.
Mvh Kurtoua
av Jimi
Kurtoua skrev:Hej
På yttre backspegel så är den kåpa som sitter framåt endast snäppad fast så det är inga skruvar.
Mvh Kurtoua
Ajdå, då måste nåt gått sönder i snäppfästena då kanske, får kika närmare på det imorgon hoppas jag slipper köpa en helt ny komplett backspegel bara.
Användarvisningsbild
av greeeken
Läste i detta forum eller på SVXC hur man gjort på ett amerikanskt forum. Dom beskrev hur man väcker upp DDM:en
Läste det för någon vecka sen kan bara inte hitta det. Dom som testat har fått det att fungera bra sen.

Hittat

Hej! Jag läste på ett amerikanskt forum en lösning på problemet att rutan går upp och ned igen.

Hitta säkringen till den aktuella dörren och fönsterhissen. Sitter i säkringsdosan placerad i konsolen.

Medan rutan körs i riktning ned drar man ur säkringen.

Sluta att köra.

Stoppa tillbaks säkringen. Nu anses DDM ha tappat sin hemposition.

Kör rutan i topp, håll kvar knappen i minst 5 sekunder.

Nu har rutan lärt sig den nya hempositionen.

Flera deltagare har tackat för lösningen och sagt att det fungerar.

länk
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... DM#p563748
av Jimi
Väcker upp tråden igen då jag fortfarande har problem med DDM förarsidan.
Jag följde Kurtoua's råd och köpte en ny DDM på skroten för 500:- men problemet kvarstår...
Nu undrar jag om det kan vara nåt fel på motorn eller sitter det något relä som inte klarar att slå om/på?
All hjälp uppskattas för det är otroligt irriterande att krångla med rutan varje gång man ska in/ut ur garaget.
av Jimi
Jimi skrev: Har ett problem med elhissen fram på förarsidan, ibland går det att köra ner rutan men den går oftast (aldrig?) inte att köra upp. Om jag slår av/på tändningen så fungerar det oftast att köra upp rutan men den går givetvis inte att köra ner igen såvida jag inte slår av/på tändningen igen.

Alla andra rutor/elhissar fungerar problemfritt ………
Bumpar igen och frågar om någon som vet om det kan vara motorn på fönsterhissen som beter sig så här eftersom byte av DDM inte hjälpte.
av kamilenski
Tydligen sitter klämskyddet i motorn. Om den spökar, har manvproblem. Prova med att nollställa den och programmera in ändläget. Funkar inte detta, då är det nog en ny motor som gäller. Men prova först med allt annat.

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]