Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#570134
Alla V8 modeller är ju främst anpassade för Nord Amerika, och V70 har alltid sålt dåligt (nu finns den ju inte ens att tillgå där), så därför har nog volvo aldrig lagt någon möda på att lägga i V8:an i V70. Det är min kvalificerade gissning.

/Martin
Användarvisningsbild
av Snacksalig
#570136
Kan det bero på Volvo's allmäna downsizing?
Märkena måste väl dessutom sälja bilar med en viss snittförbrukning, täget över hela försäljningspektrat, och då kanske man får svårt att sälja tillräckligt många S60 drivE för att väga upp en v70 med V8?
Användarvisningsbild
av V9097
#570159
Volvo har gjort många konstiga saker genom åren, att V70 och XC70 (som säljer bra i USA) aldrig fick V8an är en av dessa konstigheter.
Det hade rimligen drivit upp försäljningen av V8-volvos totalt, och det hade kanske varit värt att komma med en uppdaterad version 2011 istället för nedläggning.


Några andra märkliga Volvosaker:

-Ingen r-design till C70
-Ingen awd till C30
-För få motoralternativ till V70/s80 awd.
-Varför fick 900-serien aldrig 5-cylindriga motorerna?
-Varför försvann 940 GLT 16V efter bara ett år?
osv osv.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#570166
Konstiga ur våran synvinkel, men ur ett företagsekonomiskt (och trist) perspektiv har dom förmodligen gjort helt rätt i dessa frågor..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#570175
Ja V8:an är trots en trevlig motor en extrem lågvolymsprodukt som eg aldrig sålt särskilt bra. I S80 och XC90 som väl får klassas som de "sobraste" av modellerna eller om man skall säga "exklusivaste" så kan jag förstå att man lanserade den för där fanns de som var beredda att betala ett premiumpris. Dock tror jag inte samma gäller i V70. Titta bara på T6 och hur få V70 som eg har T6-motorn. Den är jämförbar i prestanda. Det är tom så att T6 har högre effekt och vrid över hela registret jämfört med V8:an. I synnerhet på låga varv. Så man kan bara konstatera att en V8 aldrig kommer att bli en volymmotor hos Volvo.

Dock hade jag gärna sett att man förädlade den och satte in dubbla turbo som i Noble M600 (
). Det är faktsikt Volvo-V8:an som sitter i den men med dubbla turbo. Det hade varit något att klämma ned i en C30 i stället för Polestarmotorn :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
#570296
940 GLT försvann när 850 GLT introducerades. Volvo var rädda för kannibalism inom märket. Med den beprövade 940:n med ungefär samma prestanda skulle förstås en del av Volvos traditionella kunder köpa den istället. Det gjordes några få 940 GLT som 1992 års modell, men det var bara för att de hade för många delar över.
Att den infördes alls var för att 740, som då fortfarande producerades, skulle vara en billigare version, så den fick bara ett motoralternativ. Turbo och 16 valve blev förbehållet 940.

Förmodligen var det av samma anledning som man aldrig gjorde jobbet att få ner en femma i 900-karossen. Det gick ju dit en sexa, så visst hade den fått plats. Men 850 var ett femcylindrigt koncept, 900 ett fyr- eller sexcylindrigt. Så tänkte de då.
av 2444ever
#570317
Racetwin2 skrev:...
Det är faktsikt Volvo-V8:an som sitter i den men med dubbla turbo. Det hade varit något att klämma ned i en C30 i stället för Polestarmotorn :wink:
Det vattnas i munnen :)
av Tobbe740
#585328
apersson850 skrev:940 GLT försvann när 850 GLT introducerades. Volvo var rädda för kannibalism inom märket. Med den beprövade 940:n med ungefär samma prestanda skulle förstås en del av Volvos traditionella kunder köpa den istället. Det gjordes några få 940 GLT som 1992 års modell, men det var bara för att de hade för många delar över.
Att den infördes alls var för att 740, som då fortfarande producerades, skulle vara en billigare version, så den fick bara ett motoralternativ. Turbo och 16 valve blev förbehållet 940.

Förmodligen var det av samma anledning som man aldrig gjorde jobbet att få ner en femma i 900-karossen. Det gick ju dit en sexa, så visst hade den fått plats. Men 850 var ett femcylindrigt koncept, 900 ett fyr- eller sexcylindrigt. Så tänkte de då.
Det var intressant med 940 16 ventilare som 92:a med SIPS & allt. Har du någon aning hur många som gjordes och om de över huvudtaget går att få tag på idag? Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av MartinS
#585332
Det var intressant med 940 16 ventilare som 92:a med SIPS & allt. Har du någon aning hur många som gjordes och om de över huvudtaget går att få tag på idag? Mvh Tobbe[/quote]

Det gjordes rätt många 940 GLT 16v, den var inte på något sätt ovanlig på sin tid även om den bara fanns i ett år.

/Martin

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]