NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du bör definitivt stå på dig och kräva att verkstaden slutför jobbet. Du nämner att bilen drar över 0,7/mil vid lugn landsvägskörning. Det är vad min bil drar i ren stadskörning. Då är det fel på bilen. Om verkstaden inte hittar felet får de lämna bilen till någon annan, det ska inte du behöva göra på en ny bil. Lämna ifrån dig bilen och meddela att du inte vill ha tillbaka den, förrän bilen uppför dig som den ska. Och återigen, leta upp en bra privatverkstad med riktiga mekar när problemet är löst.
Problemet är väl att min bil inte uppför sig lika varje dag / varje tank.. Vissa stunder kan bilen gå riktigt bra.. Upplever att om jag pressat bilen länge exempelvis snabb motorvägskörning så går den bättre ett tag efter det.. Sedan är det precis som den blir seg igen och förbrukningen går upp..
Rapportera gärna vad som händer i era ärenden, då jag finner era förbrukninssiffror mycket höga. Att få en V50 Drive/D2 att dra så mycket som 0,62 vid "lugn landsvägskörning" låter för mig som hål i tanken. Under sådana omständigheter ligger jag på knappt 0,4. Dessutom har fler jag träffat med dessa bilar en liknande förbrukning som jag har.
Var det inte en kille på forumet som fått ny mjukvara till en mottrycksgivare i partikelfiltret eller nåt sånt, vilket löste problemet? Har för mig det var tidigt när D2 började komma.. Jag har svårt att hitta tråden bara.
Har försökt övertala verkstaden att göra det... Men de påstår ju att en mjukvara aldrig kan påverka förbrukningen.. Något som de fick äta upp när förbrukningen iofs för endast 1000mil gick ned till normalt... Låg på ca 0,7 i snitt före updatering och första tanken efter updatering på 0,41..
Jag fick "ny" mjukvara men det har bara hjälp ca 1000mil.. Nu går bilen dåligt igen. Inte lika illa som innan då bilar knappt var körbar då
Låter som du har samma problem som hanss, jag har haft både en lite äldre V50 med 1.6D på 109hk och min nya med 115hk.
Man kan säga att den gamla gick snålare, men var också lite slöare.
Inte jättestor skillnad men jag skulle tippa på 0,03l/mil. Mm den gamla gick på 5.0l/100km så drar den nya 5.3l/100km på samma körning.
Men som du att komma upp i 7.0l/100km under landsvägskörning går inte med min, inte ens med släpvagn bakom.
Tog en längre landsvägstur för några veckor sen, och snittet under denna hamnade då på 4.3l/100km mestadels körning på 80-väg.
Snittet vid blandad körning med flera kallstarter/motorväg/stadskörning blir ca 5.7l/100km. du kan se min förbrukning på spritmonitor.de nedan.
whoppi skrev:Låter som du har samma problem som hanss, jag har haft både en lite äldre V50 med 1.6D på 109hk och min nya med 115hk.
Man kan säga att den gamla gick snålare, men var också lite slöare.
Inte jättestor skillnad men jag skulle tippa på 0,03l/mil. Mm den gamla gick på 5.0l/100km så drar den nya 5.3l/100km på samma körning.
Men som du att komma upp i 7.0l/100km under landsvägskörning går inte med min, inte ens med släpvagn bakom.
Tog en längre landsvägstur för några veckor sen, och snittet under denna hamnade då på 4.3l/100km mestadels körning på 80-väg.
Snittet vid blandad körning med flera kallstarter/motorväg/stadskörning blir ca 5.7l/100km. du kan se min förbrukning på spritmonitor.de nedan.
Det där var ju en seriös mätning som du hänvisade till. Stämmer rätt väl överens med min egen förbrukning, som under liknande förhållanden brukar landa på ca 0.51/52. Då kör jag på 15"-fälgar och du på 17". Det drar ju aningen mer. Jag tycker nog ändå att dessa bilar verkar vara snåla i verkligheten, även om man inte kommer ner till de angivna siffrorna (EU-normen), vilket i princip inga bilar gör. Att kunna köra en så komplett och vuxen bil som V50 på mellan 0,5-0,6 i verklig körning tycker iaf jag är fantastiskt. Min förra bensindrivna bil fick jag sällan ner under 1 liter/mil i verklig körning. Jag har närmast halverat mina bränslekostnader efter bilbytet. Inte dumt alls, tycker jag
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]