Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pgr
Fick tillbaka bilen idag efter ännu en felsökning. Det visade sig som jag trodde att magnetkopplingen är för sliten. Volvo i vetlanda vill ha 6995:- för att fixa detta. Verkar mycket tycker jag. Nu undrar jag om någon här vet hur mycket magnetkopplingen kostar och om det är jävligt att byta själv?? Jag har enligt mig själv hyffsad mekarvana. Finns det ngn guide på nätet som visar ungefär hur man bär sig åt??

/Patrik
Användarvisningsbild
av ketto
Om avståndet är för stort shimsar man ner den! För mig kostade 300 kr att shimsa om den hos min lokale AC-firma! Går att göra själv men de är trångt...
Användarvisningsbild
av CarMan
förstort spel beror på att lamallen är utsliten. inte på grund utav att schimsen har paratsig & blivit fler så du har för många & därmed går att avhjälpa med att ta bort några.

Rätt arbetsmetod är att byta magnetkopplingen, men det finns ju en del firmor som fuskar.

kan den koste 2500:- kanske & jag har inte sett några verktyg som klarar att fixa detta utan att lossa kompressorn, har man ändå lossat kompressorn så går det ju snabbast att ta bort den o byta, än att försöka byta utan att tömma systemet.

----------------------
kan inte tänkamig att det går att få detta fixat VIT för 300 :- på en 850
Användarvisningsbild
av Pgr
Borde inte bilbolaget i sundsvall kollat upp detta när det verkar vara vanligt?? Det grämer mig nämligen som attans att behöva tömma ett nyfyllt system för att byta koppling. Men som sagt, i vetlanda ville de ha 6995:- och vad byter de då? Hela kompressorn?
Användarvisningsbild
av CarMan
Pgr skrev:Borde inte bilbolaget i sundsvall kollat upp detta när det verkar vara vanligt?? Det grämer mig nämligen som attans att behöva tömma ett nyfyllt system för att byta koppling. Men som sagt, i vetlanda ville de ha 6995:- och vad byter de då? Hela kompressorn?
en kompressor är ju en utbytes del & har då ett bra pris.
ett magnetkopplings byta, är ju samma mak som kompressorbyta, fst det till kommer själva bytat av magnetkopplingan.
så pris skilnaden till ett kompressorbyta är inte så stor & då frå du ju mer för pengarna
Användarvisningsbild
av Pgr
Då får det nog vara, tycker det är för mycket pengar att lägga på en så gammal bil. 1995 års modell. Torkfiltret kostade 2800 att byta.
Användarvisningsbild
av Pgr
Provar igen! Borde inte spelet i magnetkopplingen ha kollats, jag menar det är ju en bil som gått långt(32.000 mil)???
av akre
Du kan själv kolla spelet i kopplingen med ett bladmått. Gapet ska vara 0.3-0.5mm. Du ska alltså inte få in 0.6mm bladet någonstans.
Användarvisningsbild
av Pgr
Okej, ja men frågan är egentligen: Skall/bör volvo inte kolla detta också??
av akre
Självklart ska de kontrollera spelet... du skriver ju själv "Det visade sig som jag trodde att magnetkopplingen är för sliten"... så då har de väl kontrollerat antar jag?

Det jag menar är att du kan kontrollera att det verkligen är det som är problemet genom att mäta själv. Då vet du ju om du måste lägga pengar på att byta kopplingen.

Det går även att ta bort ett shims mellan axel och kopplingsplatta, men som jag har skrivit i någon annan tråd så skulle jag dra mig för att göra det i ett trycksatt system. Man måste lossa på kompressorn för att komma åt...

För de 7000kr så antar jag att de byter hela kompressorn + fyller systemet.
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]