Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Min son har fått en 1980 240 i går så började vxl lådan att skorra när vxl är i och när man släpper upp kopplingen så driver inte ett dugg! fast vxl är i läge
Kan det vara något som hoppat snett eller dyl?
av osla
något i lådan som är utslitet, troligtvis nå drev eller snykringar kanske? eller kanske kan vara kopplingen, att splinesen på centrumet är slut.

händer det inget alls på nån växel, eller är det bara på ettan?
av stugan
osla skrev:något i lådan som är utslitet, troligtvis nå drev eller snykringar kanske? eller kanske kan vara kopplingen, att splinesen på centrumet är slut.

händer det inget alls på nån växel, eller är det bara på ettan?
Händer inget på någon vxl.Men lägena går i som dom ska men när man släpper upp kopplingen så låter det som om dreven inte "tandar" i varandra utan bara på kanten låter högt skorrande men tystnar när kopplingen är i.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Kopplingen har gett upp är min gissning.. När du släpper kopplingen är det som den inte släpper helt och då går inte växlarna inte i som dom ska...
Nästan samma jobb att byta koppling som att byta växellåda så om du ska prova en ny låda, byt koppling samtidigt om du inte VET att det nyligen är gjort...

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]