NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CrossFireX
Var ute och körde V50:n igår och tycker att xenonljusen är lite lågt inställda. Det känns som man bara ser 10 meter framför bilen, sen kommer det en kant och bakom är det kolsvart.

Vad kan man göra åt detta? Man kan ju inte ändra något då det regleras automatiskt. Kan man säga till dem när bilen ska på service att de ska justera ljusen?

Den justerar automatiskt när man sätter på motorn och får inget felmeddelande, så är nog inte fel på någon givare? Bilen har inte den "vanliga" strålkastaren som jag sett på många V50. Kanske för att den har ABL?

MVH Oliver
Användarvisningsbild
av Camel
Halvljusstrålkastare ska vara nedvinklade 1 % (10 cm/ 10 m). Dvs. om strålkastarna sitter 60 cm över marken så ska de lysa ca 60 m. Verkstaden kan justera detta i mjukvara. ABL ska inte innebära kortare räckvidd. Vet inte om man även kan justera grundinställning för strålkastarhöjden med manuella inställningsskruvar som på V70? Någon annan vet säkert.
av Kluster
Japp, det finns en manuell inställningsmöjlighet där man får skruva, så besök din närmaste ÅF så fixar dom det med den här lilla "tv-skärmen", de kör framför respektive strålkastare, som riktningsmärke.

Närmaste tiden efteråt jag hämtade ut min nuvarande V50 MY08 så låg xenonljuset lite i överkant (kontrolleras inte sådant i fabrik?) så jag fick dom nedjusterade manuellt och sen allt frid och fröjd!
av CrossFireX
Tänkte om givaren kanske är konstig, men ljusen sänks och höjs ju vid start så tror inte det är fel på dem?

Kan ju vara värt att kontrollera. De finns väl två givare, en bak och en fram, båda till vänster (sett framifrån), eller finns det fler? Har för mig jag sett den främre (om den nu sitter till vänster) men vet inte var den bakre sitter? :shock:

Tackar för svar :)
av Kluster
Har nu fått min nya V50 D3 Classic Momentum och (återigen!) jag fick besöka min ÅF igår morse för kontroll/justering av xenonljuset för jag tyckte de stod för högt dessutom fick jag ett par blinkningar på premiärturen i torsdagskväll.

Dock var nivån helt riktig så den behövdes inte sänkas manuellt...så...antingen var xenonljusen på min förra bil för lågt ställda eller så mötte jag några självplågande trafikanter i torsdagskväll som bara måste titta in i ljusen vid en höger sväng över ett krön från mitt håll... :wink:

Har för mig att den bakre sitter vid området runt höger bakhjul, typ axeln någonstans. Osäker, någon annan kanske vet?
Summa summarum, även om den automatiska nivåregleringen av xenonljusen fungerar så kan ju grundinställningen, värdet den anpassar nivån efter, vara för lågt ställt.
av Kluster
Om du inte har en personlig servicetekniker ska du kunna svänga in på 5 Direkt-verkstaden..vad tar det, 5 min för dem att justera detta? :)

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Vill inte måla fan på väggen men det kan vara lampfästet som har gett sig på den sidan som är hög, brukar avhjälpas med en komplett strålkastare, fick 2 bytta på garantin men den 3e fick jag stå för själv när garantin gått ut iofs var det ett par år sedan, kanske blivit bättre?
av CrossFireX
Bokade tid på onsdag, vi får se vad som händer :) Fick garanti när bilen köptes (Någon begagnat garanti) så hoppas den gäller om det är något allvarligt fel... Hoppas bara systemet behöver kalibreras. Ska be dem ställa upp dem så högt som det är lagligt :)
av CrossFireX
Så, då har jag hämtat ut bilen. Han sa att de hittade felkoder, och de har blivit nollade. Står även "Inställning strålkastare" för 81,25 kr. Totalt kostade det 756 kr. Här är felkoderna:

CEM-8A09 - Halvljus höger - Felaktig Signal - Felkoden är funnen inte aktiv

CEM-8A12 - Halvljus vänster - Felaktig Signal - Felkoden är funnen inte aktiv

ECM-444D EGR-Reglering - Offset fel - Felkoden är funnen aktiv

HCM-DD10 LIN - Kommunikationsfel - Felkoden är funnen inte aktiv

HCM-DD11 LIN - Kommunikationsfel - Felkoden är funnen inte aktiv

Tror ni detta hjälpte? Vad är det för andra felkoder, speciellt den som är aktiv?

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]