Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Vi har nytt köpt en Volvo V70N -03 12 000 mil.

När man släpper gasen och samtidigt trycker ner kopplingen så rycker bilen till i 1:an och 2:an men när man kommer upp till 3:an 4:an och 5:an så är det inga problem? Detta behöver inte ha med just växlingen att göra utan kan såklart ha med hastigheten också att göra.

Man kan undvika problemet helt genom att först trycka ner kopplingen innan man släpper på gasen.

Verkstaden som gjorde en genomgång av bilen nämnde inget om detta trotts att det uppkom vid provkörningen detta gör att jag funderar på om detta är "normalt" beteende på V70N?

MVH
av snowman
lilleman skrev:Motorfästet som sitter ovanpå motorn är ett vanligt problem att dem inte håller så länge.
det sitter ett under bilen som oxå går sönder.

http://www.skruvat.se/Ovre-motorbussning-P19276.aspx

http://www.skruvat.se/Motorkudde-P11604.aspx

Mvh/Roger
Aha, kan man kontrollera detta på något vis? Och hur svårt är det att byta?

Annars är det inga problem när man drar på utan det är bara just när man släpper på gasen samtidigt som man trycker ner kopplingen.
Användarvisningsbild
av lilleman
Den övre kan du kolla genom att vikka på den svarta balken som går över motorn så ser du om gummit är sprucket.
Den nedre får du hissa upp o bända i den så ser du om den är kass lättast är om du tar bort dem 2-bultarna där
det sitter fast så märks det direkt om det är kasst. :) Dem är lätta o byta den övre sitter med 4-bultar i toppen och en genom bussningen
man måste plocka bort plastkåpan över tändspolarna sitter med 6-torx-skruvar om jag minns rätt för att komma åt ena bulten.
Den nedra sitter skruvad med 2-bultar i växelådan o 2 i karossen inte svårt alls :D

Mvh/Roger
av hammerin
lilleman skrev:Motorfästet som sitter ovanpå motorn är ett vanligt problem att dem inte håller så länge.
det sitter ett under bilen som oxå går sönder.

http://www.skruvat.se/Ovre-motorbussning-P19276.aspx

http://www.skruvat.se/Motorkudde-P11604.aspx

Mvh/Roger
Bra tips där!! Har själv bytt övre motorkudden till polyuretan från skruvat.se. Det blir helt klart att köpa den undre också! Bara för att =)

Kan berätta att det blev skillnad på bil efter jag bytt övre motorkudden! Rekommenderas!
av snowman
Hur många är det vi pratar om här? Motorfäste låter ju som att det borde vara ett par, kanske 4 nere och 4 uppe vilket betyder att det kostar lite att byta?
Användarvisningsbild
av lilleman
2 -stycken 1-uppe o ett nere :)

Mvh/Roger :D
av snowman
lilleman skrev:2 -stycken 1-uppe o ett nere :)

Mvh/Roger :D
Hehe ja de låter ju inte så dyrt, hur är det att byta den undre? Självklart förstår jag att man måste lyfta upp bilen men när det väl är gjort kommer man åter att byta den lätt eller är det en massa saker som måste bort först?

Jag tittade lite i motorrummet idag och hittade en svart "balk" som går över motorn, denna sitter med festa på varje sida(vänster/höger) som påminner lite om de motorfäste ni skickade länk på. Dock såg jag inte till något synligt gummi på dessa utan det verkar sitta inne i dem. När man tog tag i "balken" och ricka lite på det så satt den faktiskt inte särskilt hårt? Är det meningen man ska kunna ricka på denna relativt enkelt?

Men om du säger att det är en uppe och en nere så låter det mer som att jag är på helt fel sak o rickar.
av Rellac
Du är på rätt sak. Men typ mitt på det svarta staget ser du att den är färbunden med en stor aluminumklump som sitter fast på motorn. I klumpen ser du klart och tydligt en gummibussning om du tittar från sidan. Vicka på staget och se om gummit är helt.

På min bil är övre fästet bytt, men jag tycker bussningarna i änden på staget är lite väl slappa, blir nog att byta dem så småningom också för min del.
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]