Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Är det svårt att felsöka laddningsregulatorn på plats i en 855GLT MY97...?
Misstänker att laddningsregulatorn är defekt. Batteriet är nästan nytt, och laddspänning över batteriet är cirka 13.5V (oavsett varvtal, dvs generatorn torde vara okej!?), och "full-laddat" batteri blir aldrig mer än cirka 12,4V, dvs inte så värst bra.
Kan man på ett enkelt sätt mäta direkt på regulatorn (för att utesluta späningsfall till batteriet)?
Och kan man på ett enkelt sätt (på plats) byta regulatorn utan att plocka bort själva generatorn? Hade varit väldigt skönt att slippa ta bort den, men man kanske biter sig i svansen liksom?

PS. Har letat en del i Haynes men inte hittat nåt vettigt tycker jag. DS.

Mvh.
Du kan ju mäta spänningen på utgående pluspol från generatorn. Dra bort den svarta isoleringsproppen och mät direkt på skruven.
1. Det är 0,2V skillnad i laddspänning mellan batt och generator/regulator, är det mycket eller "okej" på en gammal bil...?
2. Stämmer resonemanget (i första inlägget) att generatorn troligen är okej eftersom laddspänningen är ~ konstant oberoende av varvtal och/eller belastning...?
3. Vart köper man lämpligen en ny (eller beg?) regulator utan att det kostar skjortan?
4. Är det typ busenkelt att byta regualtorn om man plockat loss generatorn?
av *pettson*
Spänningen ska inte stå konstant oavsett varvtal och belastning. Den ska reagera på både varvtal och belastning, den ska just REGLERA, men försöker naturligtvis att vara så stabil det går. Men det kommer alltid att pendla när belastning kopplas på eller av osv. Gör det inte det så är det nåt fel.
Det är 0,2V skillnad i laddspänning mellan batt och generator/regulator, är det mycket eller "okej" på en gammal bil...?
Det "försvinner" 0.2 Volt spänning per meter ledning enligt fysiska lagar så det är normalt.

Mvh GK
*pettson* skrev:Spänningen ska inte stå konstant oavsett varvtal och belastning. Den ska reagera på både varvtal och belastning, den ska just REGLERA, men försöker naturligtvis att vara så stabil det går. Men det kommer alltid att pendla när belastning kopplas på eller av osv. Gör det inte det så är det nåt fel.
Ja jo, litegrann reagerar den, såklart, ursäkta om jag var otydlig Pettson, men den är relativt (!) stabil iaf, precis som man vill ha den antar jag. Frågan var om man vågar utesluta defekt generator, utifrån hur spänningen beter sig...?
Du får ju ström ur din generator men kanske inte så mycket som den borde ge. Jag uttrycker mig försiktigt i och med att jag inte är säker på vilka som är gränsvärdena för regulatorn i din bilmodell. En serviceåtgärd kunde vara att ta ur generatorn och kontrollera kolen som sitter på regulatormodulen samt släpringarnas kondition.

Mvh GK

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]