Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Har nyligen inföskaffat en 854 2,5 se 10v 96:a Ecc och gör en storservice på bilen , har införskaffat det som behövs.
Enligt alla slagningar på Mekonomen, Micro, Feltema etc etc med regnummer som referans så skall det finnas ett kupéfilter men frågan är nu ... VAR SITTER FILTRET ??. i Haynes rephandbok så näms inget om detta. Har även sökt här på forumet men hittar inget som ger klarhet i min undran.....HJÄLP
Användarvisningsbild
av calle_g
Kupéfiltret hittar du under den svarta kåpan som sitter mellan torpedväggen och mot framrutan. För att få bort den måste du lossa 6 torx tror jag det var, två grova slangar för avrinningsvatten samt vindrutetorkararmarna. Har det inte suttit något kupefilter i bilen förut måste du skaffa en hållare, om så är fallet kommer det bara vara ett "stort" hål ner till fläktpaketet på passagerarsidan när du fått bort nämnda kåpa.
Användarvisningsbild
av dahumbug
För att komma åt att byta filtret behöver du INTE lossa på alla torxskruvar som fäster den svarta kåpan och inte heller torkararmarna. Lossa endast de två skruvarna som sitter längst till vänster (framifrån sett) och lossa den grova, ca 30 mm, slangen för vattenavrinningen (sitter fast med en kattstrypare och följer torpedväggen mellan motor och kupé). När du gjort detta kan du försiktigt vika upp plastkåpan och komma åt att byta filtret. Även om du inte har hållaren för filtret så kommer du åt att montera den också med denna metod.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av kenlav
Öppnade över luftintaget och det var ett stort ovalt hål med fläkten synligt i botten , så jag måste skaffa en hållare till filtret, någon som vet var dessa finns???
Användarvisningsbild
av dahumbug
Finns på Volvo och kostar 185 kr.
Användarvisningsbild
av kenlav
Tack tack för ett snabbt svar , till VOLVO och handla...
av Uninium
Funkar detta även på min med vanlig fläkt,alltså ingen ecc eller ac.
För ett tag så kom det in småskit in i bilen så att man trodde det snöade nästan :)
Användarvisningsbild
av ketto
de ska de göra!
Användarvisningsbild
av dahumbug
Japp det ska funka, jag förstår inte varför det inte monterades redan på fabrik på alla bilar. Du kommer att märka ev väsentlig förbättring inne i kupén då det kommer in mindre damm osv.

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]