Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreaså
Står inför köp av V70 men vilken ska man välja?

Volvo v70 t6 års 2008, 8400 mil, Seashell beige metallic. Pris:215.000:-
Info: Automatisk växellåda, Automat, Elinfällbara backspeglar, Elman förarstol m minne, Larm - Volvo Guard, Bi-Xenon ljus, Ljudanl: High Performance, Parkeringshjälp fram/bak, RTI - Navigationssystem, Telefon integrerad, Nivåreglering automatisk, Herrgårdsvagnpkt 1 V70 II, Privatlåsning lastutrymme, Mörkt tonade rutor 3 st, Eluppvärmda spolarmunst., Eluttag 12v bak, Sidodörrar laminerat glas, Elmanövrerad baklucka, Alu-fälg Regor 17", Metallic, Svart Läder, m.m.

Volvo V70 2,5ft års 2009, 5300mil, Silver metallic, Pris: 219.900
Info: Avdragbar moms, Automatisk växellåda, Bensin/etanol, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, Avtagbar dragkrok, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare med minne, En ägare, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Motorvärmare, Multifunktionsratt, Navigator (GPS), Rails, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Stolvärme fram, Svensksåld, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare, Ventilerade framstolar, Dynaudio ljudsystem med separat baksäteskontroll, Bi-Xenon med kurvljus, Ipod/USB Anslutning, Subwoofer bak, Ventilerade stolar fram, Ljus skin inredning, Avtagbart drag.

Kör mellan 1500-2000 mil ungefär.

Någon som kan ge tips?
av Enzo
Om du tycker prestandan i FT räcker, ta den, den blir billigare att åka i, du får en betydligt roligare stereo och du kör två år till innan du når den andras körsträcka.
Visst, turbosexan är en guldmotor, och vill du absolut ha den så ska du så klart ta den. Behöver du drag så är det ju ett plus också att det sitter på den. Men det är en nyare bil och miljöklassad.
av Mwi
Svårt val ?:-/ Behöver du fyrhjulsdrift så är det väl T6:an som gäller annars tycker jag utrustningen på 2,5Ft var väldigt trevlig och möjligheten att själv välja bränsle är väl aldrig fel. Mindre mil och 1 årsmodell nyare är inte heller fel.
Lycka till med ditt val.
Hur länge hade du tänkt ha bilen? Känns som efter några år kommer t6an trots mer mil och att den är äldre vara värd mer... om nu det har nån betydelse
Omöjligt att förutse värdet om 3-4 år. Både etanol och bränsleslukande bensin har sina problematiska sidor. T6 är törstig men attraktiv i övrigt. 2.5FT är mycket vanlig och kommer den i vanrykte av någon anledning - man vet aldrig vad politikerna bestämmer - kommer marknaden vara översvämmad av svårsålda bilar. Allt kommer ned till utrustning och hur mycket man uppskattar de extra hästkrafterna. Kontemplera det, inte omöjliga spekulationer om värdeminskning. Med 1500-2000 mil/år hade jag lätt valt T6.
Köp T6
Användarvisningsbild
av hollan
allt är vad du prioriterar själv var jag sugen på t6 hade en s60r innan så bil med rapp motor är något jag prioriterar men minus sidan på t6 är dyr skatt dyr försäkring och tittar man historiskt på t6 och även andra lyxkryssare så håller dom inte värdet jämfört med vanliga modeller så i mitt fall slutade med en 2,5ft som har fått lite polestar så den duger åt mej med sina 258hk och jag tog en nyare årsmodell så den är skattefri i 5år sen kostar den 1500:- per år med automatlåda
Vad drar en 2.5FT egentligen om man kör soppa? Jag tror inte en T6 förbrukar mer än ~1,5dl per mil mer iallafall vid normal körning. Det blir inte så mycket extra pengar per månad.

T6:an kommer vara dyrare i drift (men inte så farligt med så låga mil tror jag) men är en härlig kryssare. 2.5FT är ju lite mer sportig i karraktären.

Vill du gärna ha en härlig sexa med fyrhjulsdrift samtidigt som man skiljer sig lite från mängden så är det ju ett enkelt val. Vill man köra en bil som alla andra kör så väljer man FT'n.

Andrahandsvärde är omöjligt att sia om. En törstig T6 kommer ju aldrig vara speciellt het för gemene man med de bensinpriser vi lär se framöver (däremot är den relativt ovanlig och det kommer alltid finnas intressenter, om än inte så många), å andra sidan kanske FT'n också kommer bli stendöd när fler och fler DrivE kommer ut på begagnatmarknaden.

Nu har jag nog svamlat klart, men kontentan är nog att du får bestämma vad du vill ha, det finns inga enkla svar som andra kan ge dig. Det är två helt olika bilar trots att skalet är lika, bara du vet vad du vill ha.

/Martin
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]