NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sungam
Har nyligen bilvit ägare till en V50 D5 MY08 Manuell. Är på det hela nöjd med bilen undantaget dragläget.

Det är ett nästintill obefintligt dragläge och har senaste veckan samlat på mig mer kärringstopp än sedan jag tog körkortet. Efter att kollat runt lite kan jag misstänka två problem (utesluter handhavandefel tills dess motsatsen bevisats :lol: ).
1. Luftläckage på trycksidan turbon. Har regaerat på visst "turbo-oljud" som kan tala för detta.
2. Ej uppdaterad ECM. Har fått för mig motorn ska kompensera genom att varva till 1000rpm om man själv ej ger gas, något min bil ej gör.

Båda dessa fel har haft samma symptom med dragläget som jag upplever och löst sig vid åtgärdande av dessa.

Någon med samma problem och som fått det ordnat?
av sungam
Omek skrev:2. Din bil kompenserar INTE och ska inte göra det varken för el. efter 'uppdatering'..
1. Luftläckage = Felkoder. "Turbo-oljud" = En turbo är inte ljudlös.

När får du 'kärringstopp'?
Ettan eller tvåans växel?
Det jag irriterar mig mest på är från stillastående och att komma iväg på ettan. Kopplingen tar väldigt "snabbt". Har nog varit så på andra dieslar jag kört, men inte så att jag upplevt att motorn vikit ner sig som den gör på min. Men även mellan 1:an och 2:an får man anstränga sig en aning för att inte få en rycklig växling...
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]