NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hehe, kan lova dig att jag sover bättre när jag vet att allt är bra!

Det är så mycket som vart igång sedan vi köpte bilen för 2 månader sedan. Sover faktiskt dåligt när jag vet att det är allvarligare fel.

Det värsta som hänt:

1 vecka efter bilköpet märker vi att mattan på golvet bak är blöt. Aja tänker vi och startar kupévärmare osv osv. Sedan hittar jag en tråd om en slang till AC dräneringen. Märker då att min slang också var loss. Fixar slangen och märker att hela golvet fram och bak är helt fyllda med vatten. Fick väl ut runt 4 liter vatten.
Sedan när jag tagit ut ALLA mattorna kollar jag lite extra och ser en massa skador på nedre delen på uppsamlingsfatet till AC'n. Suck... Åker till bilfirman som ser en enkel lösning å lagning. (Visste inte vilken detalj det var exakt då).
Sedan efter några dagar åker jag tillbaks efter ha varit på Bilia och bett dem kolla på det.
Då helt plötsligt blev det ett mega stort jobb. Hela instrumentpanelen samt AC'n var tvungen att rivas ner för att byta plastdetaljerna som var skadade och läckte kondensvatten i kupén.
I förra veckan fick jag tillbaks bilen som var inlämnad i 4 dagar.

Mattorna har jag fortfarande hemma och inte orkat sätta tillbaks dem. Gör nog det till helgen.

Sedan en massa problem med yttertempen men det åtgärdade jag själv.

Och nu detta kontaktstycke efter dem fixat AC'n osv. Suck säger jag bara. Har redan varit säkert en 8 reser till verkstaden. Några gånger har dem inte ringt å bokat om jobben och det märkte jag när jag kom dit...

Äntligen kanske man kan få sova =) =) =)
Yttertempen kan bero på ett känt fel med kablaget, något som det finns en förlängd garanti på.
/greenbay
timebandit skrev:1 vecka efter bilköpet märker vi att mattan på golvet bak är blöt. Aja tänker vi och startar kupévärmare osv osv. Sedan hittar jag en tråd om en slang till AC dräneringen. Märker då att min slang också var loss. Fixar slangen och märker att hela golvet fram och bak är helt fyllda med vatten.
Jag vet (nästan) precis vad du fått stå ut med. Exakt detta problem hade jag med min förra bil, en V70N. När den var ny åtgärdades vajrarna mellan växelspaken och lådan på garanti. Tydligen blev det problem med A/C-dräneringen vid återmontering. Efter 6 veckors körning i varm fuktig sommar tyckte jag att rutorna blev omotiverat immiga. Plötsligt en dag vid körning i en rondell hörde jag skvalande vatten och i ögonvrån såg jag vatten på ovansidan av gummimattan höger fram. Vatten rann ut från ventilationens golvutsläpp på passagerarsidan vid kurvtagning åt vänster. När jag kände på golvmattorna var de blöta och "fjädrade" och plaskade när man tryckte hastigt på dem. Även bak. För mig blev det byte av golvmattor och torkning av bilen på garanti. Jag slapp meka med detta själv och det är jag glad för. Men under en period sov jag inte så gott... :wink:
@greenbay: Ja det stämmer bra. Dock så är redan kablage etc utbytta redan på min bil. Även så pratade jag med en bra kille på Bilia som var pålitlig. Han sa att om det var glapp i kablage etc så skulle tempen visa -- eller error eller nått ibland också. Så därför gjorde han en bra gissning på själva givaren och det stämde väldigt bra i mitt fall iaf =)
Ibland har man tur att det är så enkelt som en givare men givaren var daterad 2008, tycker att en givare/sensor borde hålla längre så så!

Ja usch vad man kan ha otur, allt bara för att man byter bil.

Anledningen till att jag valde att ta ut och ha kvar mattorna är för att verkligen kunna kontrollera verkstans jobb med byte av AC delarna osv. Ville verkligen försäkra mig att allt blev bra å rätt. Litar faktiskt inte så mycket på den verkstan tyvärr.
Men igår satte jag å frugan in alla mattorna igen och bilen "håller tätt". Tog ca 1½ timma att få i alla mattorna med en liten paus för att rasta hunden =)
Tyvärr märkte jag att verkstan självklart slarvat och ena fästet till handbromsdammasken var borta *suck*. Nu har det nog gått en vecka för mycket för att kunna reklamera det, såg det inte när jag hämtade bilen tyvärr. Får hoppas att Bilia säljer dessa lösa och att man inte måste köpa en ny dammask för då springer det iväg i kostnad :/

Sedan kan jag väl tillägga att jag tycker det är roligt att pilla med bilen om jag själv får välja vad och inte känna att det måste göras.

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]