Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krillex
Hej
Har en volvo 240-84 som jag skall byta kopplingen på så tänkte jag att när jag ändå har nere lådan att trycka ditt en hel 5 vxl låda ist för ekonomiska samt ljudskäl.
Så min enkla fråga är om det bara går o byta lådan rakt av utan att behöva byta kardanaxel senare + hastighetsmätaren kommer väll att visa exakt hastighet även med den 5 vxl lådan ? :)

Mvh Krillex
av Amarace
Vad har du för växellåda nu?

Det finns 5 (har jag för mig, kanske 6) olika hastighetsmätardrev till växellådan, så om du vill att det ska visa likadan som förr måste du ta lådan från en bil som haft samma utväxling i bakaxeln samt samma hastighetsmätare.

Är det en 4-växlad låda kan du flytta över drevet till den 5-växlade, men inte om det är overdrive.

Kardanaxel måse du alltid byta då 4-växlad har en längd, 5-växlad en annan och Overdrive ytterligare en.
av Krillex
Tack för dina svar än sålänge :D
Aah sitter en hel 4 vxl låda nu .
okeej så annan kardan och isärtagning av bägge lådorna för att flytta över drevet från den 4vxl llådan te den helväxlade 5 vxl lådan ?
finns det mer än 2 olika utväxlingar på bakaxeln på 240??
E det inte en till automatare och en till manuela elr finns det flera med andra utväxlingar med?

OKej så den 4vxl lådan är lite kortare än den 5vxl lådan elr ??
Så därför måste annan kardan upp :P
av volvoyamha
Nu får du ta och hejda ditt skrivande lite.

Gamla 240:in med motor modell b20 sitter det en m40 alltså en gammal 4växlad låda. fanns även en m41 overdrive.
och även automat.!

Sedan kom det lite senare (troligen den du har) en volvo 240 med hel del olika motor!? b21, b23 och diesel.
I dessa fanns (vad jag vet) m45 (samma låda som gamla 240:in fast lite bättre utvecklad så som utväxlingen)
Där kom även overdrive lådan m46, detta är princip samma låda som m45:an, dock har m46:an grövre botten stock och solinodi (eldriven) överväxel.
Automat

Längre fram kom även m47:an, detta är den 5växlade lådan, ser ut som en m45.a (den 4växlade lådan) dock har m47:An som ett hus bak på lådan.
Automat.

det är bakaxel man brukar gå efter. där finns då 1030 standard?
1031
och 1041 tror jag.

I dessa bakaxlar finns det olika utväxlingar för olika modeller, så som turbon, diesel, eller en vanlig.

Till varje låda, motor och bakaxeln finns det anpassade kardan rör.

Det du enklast gör att söker upp en 240:i av 1983 års modell eller där i kring. Tar allt till din!
av rd350
Sälj din gammla m45a på blocket! Den får du lätt en tusenlapp för, används av rallyåkare och a-traktorbyggare. Gör som föregående tipsat om, ta växellåda och kardan från en och samma bil så blir det rätt. Bakaxelutväxlingen kan du nog bortse ifrån så vida du inte tänkt köra rally. I regel har de fyrväxlade bilarna en sån utväxling att motorvarvet blir lägre med en femväxlad låda än bilen med den femväxlade lådan som original (dum förklaring?) Hade själv en fyrväxlad 88a som jag bytte låda till en femväxlad, den fick ett ganska lågt motorvarv på femans växel med mycke bra bränsleekonomi!
av Krillex
Tack det låter allt mycket vettigt ni säger elr skriver :D
Det är en B21 o den e från 84 :P
Jag tror jag väntar lite med att kolla då bilen inte befinner sig inom räckhåll så får jag ta en kik på både låda o bakaxel :D

Joodå jag försår din förklaring ;)
Vill dock inte sälja lådan me resterande tillbehör, men tanken var god ;)
kul och ha kvar originallådan tycker jag ;)
Men det verkar riktigt bra de med bränsleekonomin tack för det :D
av volvoyamha
Bry dig inte om bakaxeln.

Ta en låda modell m47 med wire styrd hastighetsmätare, nyare tar ut det vida bakaxeln.
Ta även kardanröret ifrån den bilen.

Detta är ett jobba en nybörjare gör på en dag.

En hanyes bok är ett stort plus att ha till hands, finns på ex, jula, mekonomen, bila, meca, biltema

Mvh

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]