Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av slayer
japp har kollat o mätt ut båda o dom verkar hela. Det piper när man testar dom med multimetern, alltså har dom ju kontakt och har inte löst ut/trasiga.
av slayer
Ikväll fick jag äntligen igång på bensinvärmaren :D Va ett enkelt skitfel som jag nästan misstänkte och nu hittade jag äntligen det. Eftersom kablaget till värmaren va avklippt så tog jag det komplett från en annan 745a och jag vet inte om det finns olika modeller på kablage för jag vände på kablarna till flamvakten sen funkade den :D Jag tycker ju dock att en blå/vit kabel borde kopplas på den vita och inte på den blå :S men nu funkar den kanon och har inte kostat mig något [thum] Är dock en sak jag undrar om varför den gör o det är att när den gått en stund(någon minut) så stannar brännaren men vattenpumpen går och då började det komma ut rök ur fläktinsugen och ibland så blev det lite bakeld sen efter ca 30 sek så startade den igen. Känns som att det inte borde vara så? Hur är det med säkerheten på dessa brännare? Nu när man äntligen fått igång den blir man nästan osäker ändå på att sätta den i bilen så man inte kommer ut till en bil som brinner haha.

Bild
av slayer
Woho ibland är facebook bra :D En polare såg att jag höll på med bensinvärmaren när jag laddade upp en bild o då sa han att en sån har jag liggandes på vinden. Så idag hämtade man en komplett värmare med all kringutrustning plus en svensk monteringsanvisning :D Det ända jag behöver är dom relän som ska sitta inne i bilen till fläkten, för det måste man sätta dit va eller finns dom där redan? Inte hunnit kolla så noga.
Nu blir det ut till garaget o provköra denna värmaren :D
av rd350
Nej, reläerna måste du ha eller ett kopplingsshema så du kan sätta dit nåt liknande. En del av monteringsdetaljerna har utgått på Volvo så då får man improvisera lite..
av slayer
Okej ska till skroten i morgon o se om dom sitter kvar i den 745an jag tog kablaget ifrån till den första värmaren, då visste jag inte om att det skulle vara relän med också så dom missade jag nog bara.

Nya värmaren gick som en dröm :D Gick mycket jämnare än den andra för på den hörde man flamman i takt med bensinpumpen nästan, vet inte va det kan bero på. Slog även ifrån när det blev för varmt om sen hade jag i mer kallt vatten o då startade den igen :D Men tiduret va glappt eller nått för det fick jag inte igång tyvärr.
av slayer
Hittade tyvärr inget på skroten då det va acc på den. Jag har vanlig manuell panel på min. Så nå måste man klura ut hur man ska fixa det där
av slayer
Någon som vet varför man ska ha 3 relän till fläkten för och hur det ska kopplas? Saknar tyvärr reläsatsen :(
av jaktviggen1
1 Relä till fläkten räcker
men det ska vara ett relä som är slutet mellan 87b och 30 när det är 0 volt på spolen
30 mot fläkt
87b mot fläktvred
87 ( röd )+ 12 volt via säkring
86 Från tidur ( gul tillslag relä )
85 jord

När värmaren startar så får du +12 volt på stift 86 på relä ( spolen )
och då ändras vippa i relä från 30 - 87b till 30 - 87
Eftersom stift 87 kommer 12 volt gå igenom relät och ut på stift 30 vidare till fläktmotorn

Jag rekomenderar koppla in detta relä efter fläktvredet och inte före
för att skulle man glömma fläkten på läge 4 så kommer värmaren ochså starta på läge4 = tomt batteri.
av slayer
Okej kanon :D Då blev det itne så svårt att koppla in, blev fundersam när det skulle vara 3! relän :S Men det där lät ju simpelt. Då kopplar man ju in sig på fläktmotståndet va?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]