Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Adamgreen
Tjena , är lite ny på bilmek osv , men hade tänkt laga rosten i skärmkanterna på min volvo 940 , är det bara o slipa bort rosten och på med spackel och gämna till det o lacka?
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
av Uthil
Det beror på hur rost det är och om den har krypit in, för annars kanske du måste dit med en helt ny skärmkant, men annars om det är ytrost så kan du väl slipa bort det, grunda med färg som innehåller s.k rost grund, så det inte rostar igen på samma ställe, sen är det bara och lacka ett par lager, och sen klarlack, och polering så att den harmonerar med den gamla lacken, så att det ser ut som det aldrig har varit någon rost där.
Användarvisningsbild
av Adamgreen
Okej , tack för ett snabbt och bra svar , det är bara ytrost!
av Uthil
Det är lugnt, Säg till om det blir problem eller nåt, Antingen PM eller här i forumet..
Användarvisningsbild
av Adamgreen
jajjemän , det skall jag göra!
av aalex
Jag har genom åren lagat ganska många skärmkanter som varit rostiga inkl bytt ut dom helt och jag använder numera inte spackel alls på kanterna för det släpper alltid efter något år. Så jag använder silka-flex eller något motsvarande gummilim direkt på grunden eller t o m utan grund - direkt på plåten. Jag lägger en sträng efter hela kanten och tar en pensel och jämnar ut. Sedan sprutar jag lack över allt. Jag behöver i regel aldrig göra om jobbet ens efter 5 - 6 år eller längre. Arbetar man snabbt så går PL400 (bygglimmet) nästan lika bra att använda men det kan bli lite ojämnare och svårare att släta ut jämnt och fint. Det är också viktigt att rostskydda med tunn rostskyddsolja inifrån så att det tränger in mellan skärmkanterna. Jag tar bort klädseln och blåser på med munstycke utan att använda slang om det går - på så sätt får jag lite volym in in utrymmet. Det luktar rostskyddsmedel ett tag förståss. :)
Användarvisningsbild
av Adamgreen
Det var ett riktigt bra tips, ! men vart köper du silka-flex , tror du att det finns på lantmännen? , men om du penslar ut silka-flex på skärmen , blir det inte väldigt ojämnt eller slipar du till det?
av Uthil
Silka flesk är en premanent tätningsfog för byggindustrin, ej för rostlagning av bilar, den är övermålningsbar, men inte slipbar, för det blir bara en påse skit.
Samtidigt tror jag inte att den finns på lantmännen, snarare på bauhaus, och såvitt jag vet så säljer väl inte bauhaus rostlagnings artiklar till bilar.
av aalex
Jag tar en ganska hård pensel och stryker ut den fog som jag lagt dit före så att jag tunnar ut den. Den blir ojämn med penselspår men för mig spelar det ingen roll. Vinsterna med ett så starkt stenskotts- och vattenskydd är så stora. Jag köper det på Biltema. Det finns ett motsvarande gummilim som jag köpt på Claes Ohlsson och som också är för marint bruk men jag vet inte vad det heter. PL400 limmet blir lite grynigt om man försöker använda det, men visst - det går om man arbetar mycket snabbt. PL400 blir hårdare men inte bättre så jag föredrar de andra tätmedlen. Men jag är ganska praktiskt lagd å jag tager vad jag haver.

När jag svetsat t ex in en ny bakskärm så brukar jag smeta ut massan över svetsen/plåtskarven på insidan. Ibland så skär jag plåten i innerskärmen så att det inte blir en dubbelfog (ytter/innerskärm mot varandra) utan det är en enkelskärm med innerskärmen strax vid plåtvecket mot ytterskärmen. Då tätar jag flödigt skarven. Det brukar bli bättre än om jag har två skärmar mot varandra som en dubbelplåt. Det håller bättre och rosten kommer inte tillbaka lika snabbt som om jag lagt två nya plåtar mot varandra. Att säga att rosten inte alls kommer tillbaka är nog för mycket sagt, men jag märker inte av att det rostar under många år. Rostar det så är det i regel utanför skärmkanten.

Jag lagar mina bilar för att hålla och kan lacka och svetsa med gott resultat men håller inte på och satsar på perfekt resultat på mina gamla bruksbilar. Jag är inte heller något proffs utan försöker hantera svets och lackspruta med respekt för mina begränsningar. Normalt syns ingenting ändå av mina reparationer. Någon liten miss i lacken eller i svetsen spelar ingen roll men jag vill att bilen skall hålla utan att se för skräpig ut. Gammal och vårdad. Fast jag tvättar bara bilen någon eller några gånger per år... ändå.

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]