Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Problembil
Tänkte bara höra om det är något speciellt man ska tänka på när man ska byta skivor bak på
en V70-02 automat??

Anledningen till min fråga är med tanke på vad som sitter "inne" i skivorna.
Det har rasat för mig en gång tidigare,o det är inget roligt.

Så har ni några råd o tips så tar jag tacksamt emot dom :D
av lennart lundberg
Hej!

Jag skulle kolla om handbromsbackarna de behöver bytas innan jag byter dem.
De kan vara nybytta.
”Det får inte var något släpp mellan stålbelägget och bromsbelägget”.
Ett liter problem kan vara att få loss bromsskivan/handbromstrumman.
Släpp justeringen av handbromsvajrarna vid handbromsspaken. Knack runt trumman med exp. en hammare el. en blyklubba, vrid runt trumman om den inte vill släppa och gör om samma procedur.
Har du otur så sabbar du fjädrar och den runda låsbrickan och nya behöver inhandlas.
Om du har möjlighet ta bort bromsskivan och se vad som behövs bytas, sedan uppsök reservdelsbutiken.
Undvik Biltema bromsbackar efter allt som har skrivets om deras backar.
Kanske ett problem mindre.
Ps.
Mina bromsbackar var dags att byta vid 8 000 mil och 5 år gammal bil ”S80”. Hade släppt helt från stålbelägget.

Detta fixar du ;-//
Lennart
av Problembil
Tack lennart lundberg för tipset.Backarna blev bytta för ca:2år sedan pga. ett ras,så jag får kolla hur skicket är på dom.
Har köpt Brembo skivor så inget Biltema,även om dom e bra i vissa fall ???

Men jag ska gå försiktigt och varsamt fram,ej med spätt o slägga :roll:
av d98josu
Mina brembo (från meca) var inte lackade på icke slitytan. Hinner du så lägg på lite hammarlack så håller sig rosten borta.
av Stefan62
Jag har precis bytt handbromsbackar och insåg att jag nog borde byta bromsskivor också pga rost, men jag undrar om det är absolut självklart att samtidigt byta bromsbackarna? Det verkar så krångligt, eller....

På Bilia vill de gärna byta bromsskivor så fort det är lite rost, medan man på bilbesiktningen istället säger att man ska bromsa hårt någon gång per månad - vad är bäst?
av lennart lundberg
Hej!

Har du redan fått gravrost in på bromsskivan bak (speciellt bak) så är det kört.
Efter som du har mindre bromsverkan bak (på bromskivan av klossen) så är det viktigt att bromsklossarna inte har fastnat i oket.
Jag personligen kollar och tar loss bromsklossarna bak även fram vid skiftet sommar/vinterdäcksbyte och tvärs om. Detta förlänger bytesintervallen av byte bromskivorna speciellt bak.
Att bromsa hårt, får du inte bort redan befintlig gravrost även om besiktningsmannen tipsa om det.
Är handbromsbackarna nya (tidsfråga) så skulle jag endast smärgla av dem vid byta en bromsskiva bak.

Lennart

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]