Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min förra V70 2.4T-01 så höll det vitlappade spjället 21.500mil. Det fick i och försig den senaste programvaran 2006 som ökade toleranserna för givarna. Vid 21.500mil började den bete sig kontigt vid låg jämngas och den felindikerade på att den inte hittade nolläget. Rengöring hjälpte inte så jag skickade in det för renovering till atech2.com, det löste mitt problem.

/Martin
Ok Martin! Funderar dock på om jag ska ta loss spjället helt o göra rent då jag idag bara tog bort luftslangen och gjorde rent där jag kom åt inkl kanterna!?
Har en vän som kollade felkoderna idag. Fick fram dessa direkt
91A7
91F0
903F
914F
532D
980F

Efter nollställning och uppstart av bilen kom dessa två tillbaka direkt:
91A7
91F0

Ska nog ta loss hela spjällhuset imorgon och göra rent ordentligt. Så får vi se vad det kan bli av det hela.

Dave
91A7 låter bekant, jag hade dock den som ensam felkod när mitt spjäll gett upp, men det kan ju bero på vilken mjukvaruversion och hur långt förfallet gått. Jag tror inte du kan rengöra bort den felkoden, om nu inte spjället är REJÄLT skitigt.

/Martin
OK, får hoppas du har fel då ;)

Såg nu att kod 91A7 så står det att det kan bero på bl.a. att batteriet är dåligt laddat: idag då vi kollade koderna med tändningen på så angav bilen: "låg batterispänning". Hm.. Bilen funkar bra annars, startar alltid direkt men batteriet är orginal och då är det ju sedan 2002. Det är rätt lång livstid. Hm... Kanske rengöring och test med annat batteri? Något med spänningen i bilen kanske.

Dave
wissel skrev:Jag bytte mitt mot ett nytt, nu 1000 mil senare så har jag vandringar i varvet vid50- 80 km/t.
Inga felkoder heller.....ska bli intressant...har ju Garanti på spjället.[/color]
Jag är nyfiken.
har du hittat en lösning?
vilka problemer eksakt har du?
Jag tror det finns ett svar här.....när den varvar upp o ner o jag slår på Cruisen så upphör det direkt.
Kan vara dålig kontakt i stiften på Gaspedalen....skall försöka hinna med detta i helgen.
Spjället är okej tror jag.
Freddie :P
wissel skrev:Jag tror det finns ett svar här.....när den varvar upp o ner o jag slår på Cruisen så upphör det direkt.
Kan vara dålig kontakt i stiften på Gaspedalen....skall försöka hinna med detta i helgen.
Spjället är okej tror jag.
Freddie :P
Inte helt ovanligt att potentiometrarna i gaspedalen slits ut också.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]