Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!

Mitt grenrör läcker (B5252FS), kan jag montera ett nytt grenrör eller beggat som har suttit/sitter på en 20 ventilare med en annan motor, eller 10v men annan motor än min (B5252FS)?

Eller måste jag hitta ett beggat grenrör eller nytt, som har suttit, eller ska sitta på samma motor som min.
av *pettson*
Du måste leta efter ett som suttit på en likvärdig motor.
Nu vet jag inte vad som hänt med ditt, men om det är flexen som är problemet så går den att åtgärda genom att helt enkelt svetsa dit en ny flex. Biltema säljer dom till och med. Det är både bättre och billigare än att hitta ett bra beg grenrör.
Det är flexen som är problemet, men jag har inte tillgång till någon svets, och får ett bra beggad för ett bra pris.

Men en 10v motor oavsett beteckning, passar min motor eller hur, men den måste vara 10 ventiler, och utan turbo.
Jag hade jätteproblem med min bil. För på min sitter flexdelen efter skarven mot grenröret gentemot den enkla varianten där flexen sitter på grenröret och fläns ner mot katten.

Kolla upp detta innan. Jag löste det genom att köpa ett passande flexrör och fick en verkstad att byta. Själva bytet betalade jag enbart 650 spänn för.
av *pettson*
Uthil skrev:Det är flexen som är problemet, men jag har inte tillgång till någon svets, och får ett bra beggad för ett bra pris.

Men en 10v motor oavsett beteckning, passar min motor eller hur, men den måste vara 10 ventiler, och utan turbo.
Det finns 10V med EGR och 10V utan EGR, det finns med engelska gjutjärnsgrenröret och flexen på främre röret istället. Samt grenrör gjort i vanliga rör med flexen på grenröret. Så nej det passar inte oavsett beteckning. Inte utan mera hemmeck. Rätt ifrån början eller få mecka ihop det alltså.
Och det finns ingen turbo som har 10V.
*pettson* skrev:
Uthil skrev:Det är flexen som är problemet, men jag har inte tillgång till någon svets, och får ett bra beggad för ett bra pris.

Det finns 10V med EGR och 10V utan EGR, det finns med engelska gjutjärnsgrenröret och flexen på främre röret istället. Samt grenrör gjort i vanliga rör med flexen på grenröret. Så nej det passar inte oavsett beteckning. Inte utan mera hemmeck. Rätt ifrån början eller få mecka ihop det alltså.
Och det finns ingen turbo som har 10V.

Nej det är klart att det inte finns turbo med 10v, Men hur ser jag jag om den har EGR eller inte, Eller vart ska de stå nånstans om den har det eller inte. Men jag har inte gjutgärns grenröret iallafall, Det vet jag iallafall,
För jag har fått tag i ett grenrör med flex fastsvetsat på grenröret, och sen bultad i främre röret från en 850 -94 med 10v, precis så som det är på min, men passar den klockrent i motorn, vid utblåsen så att säga, med bult hål m.m
Var försiktig.

Jag blev osäker så jag lämnade det faktiskt till en verkstad som fick göra bytet. Min lokala mekonomen sa att det är väldigt rörigt med grenrören till 850 så de vågade inte ens beställa till mig och garantera något med motorbeteckningen.

Verkstaden jag lämnade jobbet till beställde volvo original grenrör. Volvo var själva så osäkra så att de beställde hem 2 olika.

Det första passade inte så han fick åka och hämta det andra.

Allt som allt gick kalaset på 4000:- med nytt grenrör :(

Nåja, var trött på färska avgasdofter i kupen. Bilen blev också mycket piggare igen.

Min är en 854 96a 2,0 10v 126 hk
Jag har dock inte avgaser i kupén men bara brölar, plus att jag fick nedslag på bes för det, och måste laga det. Så det är därför jag undrar om det går att montera ett grenrör från en annan 850 med samma typ av flex, och att det passar oavsett motor, bara det är samma model grenrör med flex.
av *pettson*
Ja är grenröret precis likadant så är det struntsamma vad det är för modell på bilen.
Problemet är att reda ut vilken modell som har ett fräscht och bra grenrör till dej som passar. Har du en 10V modell så lär det bli ifrån en 10V modell.
Har du en 20V modell utan turbo blir det ett ifrån en 20V modell utan turbo
Och är det turbo så blir det ifrån turbo...
TROTS denna enkla indelning finns det olika modeller på grenrör till exakt samma motormodell, eftersom mer utrustning som har med grenröret skiljer mellan år och utföranden.
Till en 10V har du gjutjärnsgrenröret och vanligt svetsat rör med och utan egr uttag att välja på. Det gör en motor med 3 olika grenrör.
Gjutjärnsröret är ganska sällsynt men dom två andra är desto vanligare.

Men den här tiden du nu spenderat med att fråga och vela hade du hunnit reparera bilen 5ggr om. En flex kostar ett par hundralappar på biltema eller mekonomen eller autoexperten eller var du nu handlar dina delar och närmaste svetskunnig hade svetsat in en ny flex åt dej om du kommer dit med grenröret i handen. Det kostar dej betydligt mindre svett och tårar samt pengar än att leta reda på ett begagnat som är av rätt modell i bra skick.
Det är ju så att det är en sjuka att flexen går sönder så det är inte så att det vimlar av bra grenrör som är hela och fina på skrotarna.
Tack pettson för det svaret, Du är guld. Svetskunning är jag själv, så får väl plocka ner grenröret och svesta på en ny flex.

Men jag fick svar för det jag frågade om. att det spelade ingen större roll vilket grenrör, bara det är till en 10v.

Men jag svetsar dit en ny flex.
Nästa elbil från Volvo?

Ser ju väldigt rätt ut med Volvo slä[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Tack! Till boxen där ECUn sitter? Klart det k[…]