Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av atoms
Hej! Har en 740, -89 med B230F motor har jag för mig som har börjat ställa till lite problem. Vid tre tillfällen, senast idag, så har den helt enkelt vägrat att starta trots flera upprepade försök. Motorn går runt men den vill alltså inte starta. Vid varje tillfälle så har bilen körts precis innan och har inte visat några tecken på att gå dåligt eller så. Vid något enstaka tillfälle så har den kanske varit lite (mycket lite) svårtstartad, man har fått dragit någon sekund extra på startmotorn innan den har hoppat igång. När bilen efter att den har strulat sedan har fått stå en stund så har den hoppat igång direkt, utan problem.

Har någon något förslag på vad detta kan bero på? Min första tanke är att byta/kolla tändstiften eftersom de har gått ganska långt utan byte/service. I övrigt är bilen ganska väl servad med regelbundna byten av fördelare, tändkablar, olja + filter, luftfilter, bränslefilter etc.

Tacksam för all hjälp/förslag på felsökning!
av atoms
Hmmm... Såg ett inlägg om ett liknande problem tidigare här i forumet...
av pontus jönsson
hadde liknande problem med min 740 då var det problem med bränsle pumpen.hör om det hörs ett surrande ljud i nyckelläge 2 i en sekund om inget hörs prova banka på pumpen sitter på undersidan vid förarsäte låter det då så har du hittat det
av atoms
Tackar för tipset! Ska prova det vid tillfälle...
av henke76
Tjenare!

Detta låter precis som det fel jag hade på min 745 B230F. Det var bränslepumpsrelät som sitter bakom askkoppen som var paj. Stor vit grunka som satt lite till vänster i reläboxen. Hittade felet genom att helt enkelt sticka in handen och "skaka" om reläboxen för att sedan prova och starta. Kankse inte världens mest precisa felsökning men sedan jag bytte har den alltid (och jag menar alltid) startat.

/Henke76
av John944
Jag har haft samma problem...nu har bilen även börjat stanna för mig. Har hänt två gånger, första gången fick jag igång den igen efter att ha väntat lite. Den sista var för två timmar sedan. Fick bogsera hem den.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]