Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#568904
Det där är ju på 4e växeln. Kolla accet på 3e växeln också. En 2.5FT varvar i stort sett ingenting på 4an i 80 km/h.
av Cox
#568911
Går inte att göra denna jämförelse på en diesel och bensinare på växel 3: personligen skulle jag inte komma på tanken att gasa till 140 med en D5:a manuell om det ens går att komma upp till 140 på 3:an
Användarvisningsbild
av Honke
#568926
Men hur som haver så ger det en fingervisning av vad de går för. Känns klart mer intressant än en rad siffror utan källa anser jag i varje fall.
av Lövet
#568931
Det siffrorna visar är att i ett för dieseln optimalt varvtalsområde är den lika snabb som en bensinare som åker under sitt optimala varvtalsområde. Testet visar inte maximal acceleration för en bensinare/etanol men däremot gör den i stort sett det för dieslarna.
Användarvisningsbild
av Honke
#568937
andreas_lofgren skrev:Det siffrorna visar är att i ett för dieseln optimalt varvtalsområde är den lika snabb som en bensinare som åker under sitt optimala varvtalsområde. Testet visar inte maximal acceleration för en bensinare/etanol men däremot gör den i stort sett det för dieslarna.
Jaja
Användarvisningsbild
av epostaren
#568941
andreas_lofgren skrev:Det siffrorna visar är att i ett för dieseln optimalt varvtalsområde är den lika snabb som en bensinare som åker under sitt optimala varvtalsområde. Testet visar inte maximal acceleration för en bensinare/etanol men däremot gör den i stort sett det för dieslarna.
word
av Cox
#568949
Källa BSR 2.5:a
80-140km/växel 4 Orginal 13.0s Bsr 9.7s
Baserat på deras trim som då ger 270 hkr
Denna debatt kan hålla på hur länge som helst :-)
av sorsj
#569065
Begreppen behöver tydligen redas ut en del.

Effekten är inte det som avgör vilken acceleration man kan få; det är i stället den kraft man har tillgång till vid drivhjulen. Den är i sin tur bestämd helt och hållet av två saker: motorns vridmoment och den totala utväxlingen mellan motor och drivhjul (d.v.s. utväxlingen i växellådan, utväxlingen i slutväxeln samt hjuldiametern). Har man tillgång till motornds vridmomentdiagram som funktion av motorvarvtalet samt vet totala utväxlingsförhållandet enligt ovanstående så kan man direkt få ut kraften vid drivhjulen (man måste naturligtvis också tänka på drivlinans verkningsgrad, som drar ner den beräknade kraften lite, men om vi talar om jämförelse mellan två i övrigt lika bilar men med olika motorer, så kan man kanske anta att just den saken är lika och inte behöver tas med i beräkningen).

Därmed är det klart att motoreffekten, speciellt den i databladet angivna maxeffekten, inte är speciellt relevant som faktabakgrund för resonemang om bilars accelerationsförmåga.
av sweborn
#569068
Effekt och vridmoment är olika sidor av samma mynt, så att säga att det ena eller det andra inte såger något om en bils acceleration är att snurra till saker.

Däremot är vridmoment en statisk enhet; [Nm] = Newton Meter. Eftersom acceleration innefattar en tidsaspekt [m/s2] säger en vridmomentsiffra i sig inget om accelerationsmöjligheter över huvud taget.

Däremot, om man uttrycker sig i form av tillgängligt moment vid specifika rotationshastigheter vid vevaxeln kan man börja ana sig till vad en bil kan vara kapabel till i acceleration. Men då talar man inte längre om vridmoment utan räknar ut effekten. Effekt uttrycks i storheter som innehåller en tidsaspekt, och är därmed relevant för att relatera till accelerationsförmåga.

naturligtvis kommer därefter faktorer som utväxling mellan vevaxel och drivhjul in i bilden, men då har man lämnat tonåringsjämförelserna och rört sig in mot specifik tillämpning; vilken bana skall vi tävla på, vilka växlar vill vi använda på den banan, är starten viktig? Eller: bygger vi en traktor, personbil eller F1-bil?
Användarvisningsbild
av apersson850
#569077
sweborn skrev:... säger en vridmomentsiffra i sig inget om accelerationsmöjligheter över huvud taget.
Ähm, vinkelaccelerationen uppgår till det tillgängliga vridmomentet dividerat med rotationströghetsmomentet.
Dags att öppna fysikboken!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]

Kolla först så du kan ha 14" p&a[…]

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]