Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MLundvall
Hallo!
Nån som vet hur det funkar med felsökning på aukt. volvo handlare? Lämnade in bilen för att kolla varför motorlampan lyser, efter en vecka och byte av div delar, så lyser fortfarande lampan! Vi vet inte säkert vad det kan vara men vi vill fortsätta att kolla. Hitills är du skyldig ca 8000 kr... HITILLS??? Känns som att det kan bli hur dyrt som helst och detta bara för att konstatera felet.
Nån som vet vad som är rimligt att betala?
/Mathias.
av silentdawg
jag skulle prata med konsumentombudsmannen. Verkstadstimmar är dyra, men lagar man ingen kan det vara svårt att motivera ett högt pris. Att dessutom behålla bilen i en vecka låter väldigt oskäligt om du inte erbjudits lånebil eller liknande.
av Cox
Du skall betala för en timma, hittar dom inte felet under den tiden skall dom kontakta deras hjälpcenter. Som kund ska du inte lida av deras inkompentens. Allt annat är rent ocker punkt slut...
av MLundvall
Dom har kontaktat sitt hjälpcenter två gånger redan.. Första gången blev dom rekommenderade att byta en databox, när inte det funkade så vill de lossa toppen för att kolla. För att kolla toppen kostar det ung 16000 kr för att lossa och sätta tillbaka. Om ni inte hittar nåt fel då, sa jag? Vad kostar det då? Fortfarande 16000 kr.
Om jag går med på det betyder det ju att jag kommer upp i en felsökningskostnad på hitills ca 25000 kr. Och det kan ju i princip bli hur dyrt som helst innan de ens hittat felet!! Verkar lite konstigt att de inte har nåt tak..
av LOTEZ
Helmia Bil har pristak 1500:- för felsökning oavsett tid. Och enl villkoren på en verkstadsnota kan man läsa att priset får skilja + 10% mot vad som tippats muntligen innan köp av tjänst. Dvs firman MÅSTE kunna ge en ca prisuppg och slutnotan får inte överstiga med mer än 10%
av Cox
Hm jag skulle ha bytt verkstad omedelbart, hur motiverar dom att lyfta på toppen pga att motorlampan lyser fungerar bilen går den att köra ?
Jag hade en Mondeo. Som inte gick på tomgången Ford felsökte hittade inget fel och dom var uppe i 8 timmar som dom ville ha betalt för. Jag vägrade betala detta kontaktade ´Ford centralt och berättade detta och frågade om detta var rimligt. Det var det verkligen inte, 1 timma sedan skall dom ha lokalisera felet. Tar det längre tid får den lokala verkstan stå för kostnaden. Det slutade med att jag inte behövde betala något alls när dom inte fann orsaken. Slutade med att jag själv lokaliserade felet med hjälp av det engelska Ford forumet. Problemet var tomgångsmotorn :-)
av masen
Hej
Ville ha koderna utlästa på volvo (östersund), "tjommen" som stod i kundmottagningen sa att jag behövde "den stora" utläsningen för 2000 pix!
Jag trodde han skämtade, men jag skulle få 1000 kr. rabatt på jobbet ( ev. rep) om de fick uppdraget.
Fick tag på en vänlig skäl som läste ut dem gratis, han fick ett par hundra och lovade att jag fick komma tillbaks.
Resultat: ca. 20 felkoder! Vi nollställde och läste ut igen efter några mil, då var det bare bromspedalgivare som var kass, kostnad några hundra.
Slutsats: försök få koderna nollade kör några mil för att sedan kolla igen =(amatörslutsats av mig).
av MLundvall
Cox skrev:Hm jag skulle ha bytt verkstad omedelbart, hur motiverar dom att lyfta på toppen pga att motorlampan lyser fungerar bilen går den att köra ?
Jag hade en Mondeo. Som inte gick på tomgången Ford felsökte hittade inget fel och dom var uppe i 8 timmar som dom ville ha betalt för. Jag vägrade betala detta kontaktade ´Ford centralt och berättade detta och frågade om detta var rimligt. Det var det verkligen inte, 1 timma sedan skall dom ha lokalisera felet. Tar det längre tid får den lokala verkstan stå för kostnaden. Det slutade med att jag inte behövde betala något alls när dom inte fann orsaken. Slutade med att jag själv lokaliserade felet med hjälp av det engelska Ford forumet. Problemet var tomgångsmotorn :-)
Jodå, bilen går bra, kan göra nåt ryckande ibland bara annars fint. Felet på min bil är unikt, inget de varit med om innan, inte ens på volvo supporten.. Bara för det tycker man ju inte att verkstaden, som trots allt är utsedd av tillverkaren, har rätt att ta vad som helst betalt för att hitta ett fel..! Vet inte om jag är fel ute men det känns inte rätt..
av Cox
Visst är det konstigt att dom säger att felet är unikt, när dom inte vet vad som är fel.
I mitt fall när jag ställde frågan på engelska Fordforumet, fick jag svar direkt känt fel och tomgångsmotorn var svaret. Bytte den och felet var borta. Så nog finns det någon som vet vilket fel det är på din bil. Gäller bara att träffa rätt kille som har kunskap och erfarenhet. Samt en timma för felsöking mer skall man inte betala. mycket märkligt svar faktiskt stor och liten felsökning ? Har själv tillgång till Vida och det är inte svårt att starta en felsökning där inte.

Skönt att höra att det verkar löst sig för dig !
av MLundvall
Cox skrev:Visst är det konstigt att dom säger att felet är unikt, när dom inte vet vad som är fel.
I mitt fall när jag ställde frågan på engelska Fordforumet, fick jag svar direkt känt fel och tomgångsmotorn var svaret. Bytte den och felet var borta. Så nog finns det någon som vet vilket fel det är på din bil. Gäller bara att träffa rätt kille som har kunskap och erfarenhet. Samt en timma för felsöking mer skall man inte betala. mycket märkligt svar faktiskt stor och liten felsökning ? Har själv tillgång till Vida och det är inte svårt att starta en felsökning där inte.

Skönt att höra att det verkar löst sig för dig !
Nej, än har det inte löst sig. Motorlampan lyser fortarande.. Väntar på svar från verkstaden om vad som händer med felsökningskostnaden, jag vägrade att betala 8000 för det dom hitills gjort, ingenting enl mig.
Klart de ska betalt för en del men inte fullt betalt när de inte ens kan hitta felet.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]