NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har haft inne bilen på verkstan och dem har nog missat ett kontaktstycke.
Tittar jag precis under ratten in under kåpan så ligger det ett gult löst kontaktstycke.

Någon som vet vad den skall kopplas till? Någon fara att den inte är inkopplad?
Får ta loss panelen till helgen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
CrossFireX skrev:Hade åkt tillbaka till verkstaden...
Ja egentligen så men det kostar ju tid å bränsle. Om det inte är nått större så gör det mig inget att fixa till det själv då jag har annat som skall göras.

Du har ingen aning om vad för kontakt det kan vara? Den verkar bara ha 2st kablar iaf.

Edit:

Här är en dålig bild jag lyckades ta:

Bild
Volvo (inte bara Volvo) brukar dra kablarna likadant i alla bilar, sen lägger de till extrautrustning efterhand och kopplar in, waste of time att dra olika kablar beroende på utrustning. Det kan hända att kabeln är till någon extrautrustning eller så är det någon annat. Kollat så alla reglage runt och på ratten fungerar? Jag har inte koll på alla kablar, i vår V50 finns det också kontakter under paneler och så vidare, som inte är inkopplade och som inte behöver vara det :)
Har fasen vart nere i garaget nu och kollat. Har letat å letat å letat men hittar fasen inget att koppla in kontakten i. Har sträckt ut kabeln och kollat vart den når men ingen stans att stoppa in den hittar jag...
Kablarna går tillsammans med kablarna till belysningen ovanför fötterna... Kanske är så att inget skall kopplas in där men får nog åka till Bilia imorgon å få detta bekräftat. Vill ju inte att nått skall vara fel i onödan.

Här kommer 2 nya bilder:

Bild
Bild
Generellt brukar gula kontaktstycken vara till SRS-systemet. Om du inte har något felmeddelande är det nog ok att det lösa kontaktstycket inte är inkopplat. Precis som "CrossFireX" påpekar finns det ledningar med kontaktstycken som kan vara oanvända beroende på modellvariant/utrustningsnivå. Men eftersom det är ett gult kontaktstycke borde du för säkerhets skull ta en sväng förbi verkstaden så de får titta på det.
Nu är problemet löst men är inte klokare.
Min kollega har också en V50 så han offrade sig så att jag kunde få kolla hur det såg ut på hans bil. Där var kontakten fasttejpad och ej inkopplad. Så då skall den nog vara lösningen.

Men frågan är vad det är för kontakt.....

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
timebandit skrev:Men frågan är vad det är för kontakt.....
Det verkar som det finns skillnader i hur krockgardinerna "Inflatable Curtains" är inkopplade i C70 jämfört med S40/V50. Ett extra 2-poligt kontakstycke som används på C70 "blir över" på S40/V50. Om denna teori stämmer borde ditt 2-poliga kontaktstycke du hittat på vänster sida ha en orange och en svart-röd ledning. På höger sida borde du i så fall hitta ett motsvarande oanvänt 2-poligt kontaktstycke med en orange och en svart-blå ledning. Kanske detta stämmer?
Camel skrev:
timebandit skrev:Men frågan är vad det är för kontakt.....
Det verkar som det finns skillnader i hur krockgardinerna "Inflatable Curtains" är inkopplade i C70 jämfört med S40/V50. Ett extra 2-poligt kontakstycke som används på C70 "blir över" på S40/V50. Om denna teori stämmer borde ditt 2-poliga kontaktstycke du hittat på vänster sida ha en orange och en svart-röd ledning. På höger sida borde du i så fall hitta ett motsvarande oanvänt 2-poligt kontaktstycke med en orange och en svart-blå ledning. Kanske detta stämmer?

Där slog du nog huvudet på spiken!! Visst är det dem färgerna på kablarna som du skriver! ;) Kul att äntligen kanske fått svar på detta nu då :)
Ja, nu sover jag bättre när jag slipper fundera på detta! Kanske gäller det dig också? :D :wink:

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]

Vparts hade så nu har jag köpt av dom. […]

Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]