Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
wendtan skrev:Det är från kommun till kommun och krävs iregel bara när garaget överstiger 60 kvadrat. När jag fick vår oljeavskiljare insatt kostade materialet ca 12 kkr.
Nja men spillvatten från tex garage kräver separat hantering, antingen via oljeavskiljare eller tex separat brunn till golvbrunnen oavsett vilken kommun.
Ja visst 12000:- må stämma men eftersom ni pratade om golvvärme o golbrunn i samband med uppvärmingskostnader så känns ju 12000:- mycket i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av Fisch
*pettson* skrev:Visst är det så wendtan. Men bilar droppar när det regnar och släpper ifrån sej snö och liknande som hamnar på just golvet och kyler av uppvärmningen helt i onödan, det kostar extra i slutändan, det sker inte med elementen i samma utsträckning.
För min egen del använder jag en bra luftpump istället. I vintras ställde jag den på 10grader underhållsvärme när jag inte var i verkstan. När det var minus 20 ute så hade jag 8,8 grader i verkstan i själva hallen. 10 meter bort från värmekällan var det 6,8 grader. (precis vid porten). Då är det bara en panasonic på drygt 4,5kw.
Utan större problem så fick jag mina önskade 16grader i hallen när jag höjt tempen över natten. Utetempen var densamma. (man skruvar inte i varmare temperatur än 16-18 grader i verkstan, eftersom man svettas som en gris då).
Betong är väldigt värmetrögt, det det lång tid för den att kylas av. Med golvvärmen på tar det dessutom ännu längre tid. Normalt med smältvatten på betongen är för mig inget bra skäl till att skippa golvvärme, kylningseffekten är nästintill försumbar.

Bergvärme tillsammans med golvvärme fungerar alldeles ypperligt och TS kommer få en jämn och balanserad temperatur i sitt garage även vid DUT.
av Noodles
Honke skrev:
wendtan skrev:Det är från kommun till kommun och krävs iregel bara när garaget överstiger 60 kvadrat. När jag fick vår oljeavskiljare insatt kostade materialet ca 12 kkr.
Nja men spillvatten från tex garage kräver separat hantering, antingen via oljeavskiljare eller tex separat brunn till golvbrunnen oavsett vilken kommun.
Ja visst 12000:- må stämma men eftersom ni pratade om golvvärme o golbrunn i samband med uppvärmingskostnader så känns ju 12000:- mycket i sammanhanget.
Har golvbrunn och över 60m2, utan oljeavskiljare.
Dock är inte golvbrunnen kopplad på kommunala avloppsnätet, utan leds ut i ett dike på sidan av garaget.
Användarvisningsbild
av Honke
Ja det är ju det jag menar. Sen var du menar med dike vet jag inte för jag antar att du inte bara kör ev oljespill rakt ut på marken heller :wink:
av Noodles
Jag menar dike, med dike :)
Jag häller inte olja i golvbrunnen, utan den är till för regn och smältvatten.
Användarvisningsbild
av Ticken
Nu har jag inte läst igenom hela tråden.. Så jag kanske är helt off.. Men tänkte bara dela med mig av ett allmänt (och förmodligen självklart) tips..
Att bygga garage är ungefär som att köpa vapenskåp - Köp/bygg alltid större än vad du tänkt från början. 8)

/Ticken
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]