Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Körde ca 65 mil med min DRIVe, fullpackad och med takboxen på. Färddatorn visar 0.48 l/mil men när jag beräknar förbrukningen vid pumpen ligger den på 0.57 l/mil. Är det normalt att färddatorn ska skilja så mycket mot verkliga förbrukningen? Hur mycket brukar det skilja för Er?
Har nu kört ungefär 150 mil sedan jag nollställde färddatorns medelförbrukning och tog i bruk en "app" till telefonen, där man knappar in tankningar och vägmätarställning.
Senast jag tankade tyckte färddatorn att förbrukningen varit 0,78 l/mil, medans appen hävdade 0,87 l/mil.

Detta då med en XC70 D5.

Om någon undrar över förbrukningen i sig så är 50-60 av dessa 150 mil med släp, något som förstås gör skillnad, speciellt när kapellet är uppe och det regnar och blåser.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Bränslemätningen är av riktigt usel kvalitet. Tur att sådant inte används i västtillverkade flygplan. Den ger bilägaren tillfredsställelsen att "min bil har vad bilar ska ha numera, en dator som håller koll på förbrukningen". Försåtligt nog ger den också intryck av noggrannhet genom snabbt fluktuerande förbrukning som visas på decimalen när.

Jag utgår från att indikatorn för kvarvarande tankvolym inte baseras på denna flödesmätning utan på traditionell nivåmätning med flottör. Det minsta man kan begära av en färddator värd namnet vore att när tankmätningen ger varning för låg nivå (vilken bör svara mot en ganska välbestämd volym som inte skiljer mycket mellan bilexemplaren) så skulle datorn spara en justeringsfaktor f = (max tankvolym - varningsvolym) / (ackumulerad flödesmätning sedan fulltankning). Förutsatt att man tankar fullt (till autofrånslag) vid tankningarna så kunde datorn sedan presentera sina förbrukningssiffror efter multiplikation med f. Visst, jag vet att innebörden av fulltankning är illa definierad, men ändå, något i denna riktning borde enkelt kunna åstadkommas för att signifikant höja precisionen i förbrukningsinformationen.

Off-topic apropå instrumentprecision: Hur noggrann är klockans tidvisning? Om man ställer in tiden 16:48 när tiden är ca 16:48:00, efter hur många månader är det 1 minut fel åt ena hållet? De bägge analoga klockor jag haft i 744 och 945 har i detta avseende varit mina bästa klockor någonsin, alla kategorier, med undantag för en radiokontrollerad. Har faktiskt aldrig behövt ställas utom i samband med bortkopplat eller urladdat batteri eller körning i annan tidszon och i vart fall mindre avvikelse än 30 s/år.
Min dator stämmer väldigt bra, om man nu inte använder bränslevärmaren.

Jag har ju luckligt bytt från Saab till Volvo i våras och en sak som var bra med saaben var att den synkade klockan med RDS-signalen från radion. Synd att min fantastiska V70II inte har denna funktion.
Den visade även datum och månad, månad var väl lite onödigt kanske.
Antar att det är en flödesmätare som mäter hur mycket bränsle som förbrukas? Om då sedan det jämförs med sträckan som kilometerräknaren loggar så blir det nog gärna glädjeförbrukning. Eftersom jag antar att kilometerräknaren använder samma sensor som hastighetsmätaren? I min visar den 4km för mycket mot verklig fart (GPS och vägverkets radar "du kör XX km/h) Om då kilometerräknaren loggar en längre sträcka så får man då en lägre förbrukning enl datorn.

/Håkan
Hastighetsmätaren får inte visa för lite, enligt lagkrav, oavsett däck och andra förhållanden. Så den tillverkas medvetet till att visa för mycket.
Vägmätaren brukar vara betydligt mer exakt.
För övrigt så har man för länge sedan gett upp flödesmätarna. Nu baseras färddatorernas visning på att insprutningssystemet meddelar hur mycket bränsle det pytsat in, något som i sin tur beräknas utifrån bränsletrycket och öppningstiderna för insprutningsventilerna. Skulle tro att det är där det hakar upp sig.

När jag tankade senast visade färddatorn att det skulle gå att köra 40 km till, innan dieseln var slut. Med tanke på vilka bekymmer man kan få med dieselbilar, om man kör slut på drivmedlet, var det nog tur att jag tankade då. I 70-literstanken gick det in 71,3 liter.
Undrar vad färddatorn tänkte sig. Ständig nerförsbacke mot slutet?
apersson850 skrev:När jag tankade senast visade färddatorn att det skulle gå att köra 40 km till, innan dieseln var slut. Med tanke på vilka bekymmer man kan få med dieselbilar, om man kör slut på drivmedlet, var det nog tur att jag tankade då. I 70-literstanken gick det in 71,3 liter.
Frågan är vad 70-literstanken egentligen rymmer, och hur stor andel därav som är körbar. Är det inte så att prognosen för återstående körsträcka baseras på senaste medelförbrukning? Kanske var denna t ex 0.6 lit/mil och tankens faktiska volym 73.7 liter? À la bonne heure! Nej, snarare tror jag 40 km-indikationen var vilseledande vilket är mycket illa med tanke på ändamålet - att vid sinande tank vägleda föraren t ex i valet mellan att fortsätta till nästa tankställe eller vända om till det som nyss passerats.

Förutom km-talet för återstående körsträcka finns ju en varningslampa för låg tanknivå. Denna kan jag tänka mig är mer pålitlig eftersom där inte finns någon ackumulerad felkälla. Vad står i instruktionsboken om återstående körbara bränslemängd när den lampan tänds? För äldre Volvomodeller har det angivits till ca 6 liter.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]