Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Testa att lyssna på AC-Kompressorn generatorn och be ngn gasa upp eller låter det bara under belastning
mest troligt att du har skottat ett ramlager eller vev lager för du har haft typ 2 liter olja i motorn när du ska ha 5,8 eftersom du har slagit i 3 liter och har bara kommit upp på mellan min och max
Börja alltid med det som är gratis (dvs lyssna frågan duktigt folk men gå inte på alla goda råd ) sedan med det som är billigast...
Senast jag sköt ett vevlager (på en trimmad BMW) så körde jag länge med ett knackande lager bytte vevlager vid OK:s tvätt lyft men fick med ett deffekt sådant som jag dumt nog satte dit, det höll ett tag sen så hade jag en dålig packbox så den tryckte ut olja så vid en av mina galna ungdomliga resor i trakterna av "en bit utanför hastighetsmätaren" så sa det poff sen så va den motorn plötsligt 5 cylindrig allt kring 1:ans cylinder var borta det enda som jag kunde rädda var toppen minus 2 ventiler.
Vevstakarna såg ut att vara gjorda av smör och vevaxeln var ungefär hälften så grov som den skulle vara så det hade gått varmt...
Kan tillägga att jag rullade några km med full motorbroms innan det stoppade så nog gick det undan
Låt dig inte skrämmas av dessa historier utan felsök med hjälp av kunnit folk som inte har vinning i dina problem.
Du har haft för lite olja i motorn det är inte bra men väldigt vanligt och inte rasar motorn i normalfallet av det, varför skulle det finnas varningslampa om den tänds när olyckan redan har hänt?
Kolla upp Cox tipps och även hans råd Matteus 7.7 :wink:
Till Öbackamannen

...eller en orm när han beder om fisk (fortsättningen på 7,9 )
Tack för alla inlägg och tips !!! ska försöka filma och spela in ljudet med en kamera och lägga upp på youtube så kanske ni erfarna kan höra ungefär vad det kan låta som... =) Förstår att ni inte kan exakt säga vad som är fel, men nån kanske har råkat ut för ljudet tidigare så lets give it a try =)

Jag bor i Täby norr om Stockholm... Någon som vet en bra volvo verkstad runt stockholm som sista utväg ??? =) Hört att vallentuna inte ska vara nått att hänga i granen....
Har du kört 37 mil med detta oljud ?
Kan vara ram eller vevstakslager, låter den inget på tomgång så kan det vara spännrullen som låter.
Hade ett liknade ljud på en 2.0 Mondeo lät inget på tomgång men när jag varvade lät deet rejält, kom från spännrullen. Men tyvärr tror jag inte att så är fallet på denna spis om den dricker så pass med olja
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]