Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
En vän har en 2,4D med KCR och den hänger inte min 2,5FT men det beror helt på hur man kör. Är det fullgaskörning så har inte 2,4D en chans men är det acceleration ex 60-100 på femman så har inte 2,5FT en chans då 2,4D har mer effekt/vrid vid lägre varvtal.

Hursomhelst så är det helt upp till körstil. Kör man mycket i normala hastigheter och vill ha pulver som räcker tiull omkörningar så funkar D3 hur bra som helst. Faktum är att skillnaden på D3 och D5 i princip är registret, dvs upp till ca 3000 rpm är d nästan identiska i vrid/effekt vid varje varvtal. men D5 har som sagt mycket mer över 3000 varv. gå in på http://www.rica.nl och jämför dem. Även 2,4D är mycket snarlik.

Givetvis ligger 99% av svenskarna 99% av tiden och kör just i varvtalsområdet 1200-3000 rpm och då skulle man kunna säga att D3 är det givna valet. Dock skiljer D3 och D5 på det sättet att D5 har dubbla turbo vilket på pappret ger snabbare respons (mindre turbo-lag). Dock har jag själv kört både D3 och D5 med Automat och skillnaden är inte astronomisk i vardagskörning - tvärtom. Jag skall dock tillägga att jag inte kör diesel regelbundet så jag kvalificerar inte in som professionell bedömare :) Däremot är jag hysteriskt intresserad av motorer och dess karaktärer och studerar alltid detta när jag kör dem.

Det är ingen slump att D3 blivit en storsäljare sedan man åtgärdade barnsjukdomen som gjorde den svårstartad med "kärringstopp" till följd. Dock skulle jag själv inte köpa en D3 med manuell låda då registret är väldigt kort. om du går in och tittar i länken ovan så ser du att den stendör över 3000 rpm. Som att köra in i en vägg. men har du automat så behöver du inte bry dig om det :D
av lirsa
Kul med åsikter!

Bestämde mig för en V70 D3 Automat MY2012. Har en motsvarande S80 demobil just nu, leverans av min på torsdag.

Har nu kört några mil med S80 D3 och jag upplever den riktigt rask. Saknar inget från 2.5FT, inget alls. Möjligen luras jag av att gasresponsen är ngt helt annat än med 2.5FT, men det finns gott om pulver för att göra säkra omkörningar, helt klart.

Dessutom: kör 95% motorväg och lite landsväg och ytterst ytters lite stad. På mina första 20 mil nu i demobilen (kör ca 14 mil om dagen fram och tillbaka från jobbet) så har jag en snitt förbrukning på 5.8 l/100 km. Har dock inte mätt vid pump än, men allt under 0.65 l/mil är ju fantastiskt tycker jag. Med automat och så pass tung bil med 17 tums sulor. Min V70 är momentum, dvs standard 16"-hjul.

Att den dör över 3000 är ju inget problem när jag kommer att ha automat.

Vill gärna återkomma efter några hundra mil i min egen bil, men skillnaden på en 2.4D MY2009 och en D3 MY2012 är otrolig. Inte en enda likhet. Rappare, snabb gasrespons, och bra mycket tystare. Knappt inget kvarstår av den karaktäristiska diesel-ljudet.

Hoppas jag kommer vara lika lyrisk om ett par månader :)!
av nilsotto
Har kört en V70 D3 MY11-automat i snart 1000 mil nu och är mycket nöjd med bilen som helhet och tycker att draget vid omkörningar är helt ok. Dock upplever jag den som lite oharmonisk vid låga hastigheter, men det kanske är dieselns allmänna dilemma? Eller har det skett en förbättring här på MY12 jämfört med MY11? Vet inte heller om jag har senaste mjukvaran, kan man kolla det själv?

Retar mig också på Polestar som inte vill ge ut optimering till D3. De skyller på ökad förbrukning men det är säkert bara skitsnack för att de ska få sålt sina D5:or också.
av lirsa
D3 2.0 liter MY12 ger numera max effekt vid 3500 rpm mot tidigare 2950
Källa på det? Det är INTE vad specarna säger.
av lirsa
Är det det man vill ha - bra omkörningsprestanda, så vill man väl inte ha en D3:
"S60R 6,0 sek
S80 V8 6,5 sek
S80 2,5FT 7,0 sek
V50 T5 Awd 7,9 sek
V70 AFV 8,0 sek
V70 D5 205hk 9,2 sek
XC60 D5 205hk 10,0 sek
XC60 D5 185hk 10,6 sek
V50 1,8F 11,0 sek
V70 2,0F 11,4 sek
XC90 D5 185hk 11,7 sek
V60 D3 12,3 sek
XC70 2,4d(D3) Awd 12,8 sek
V70 2,0d 14,1 sek
V60 DRIVe 15,8 sek
V50 DRIVe 17,1 sek
V70 DRIVe 18,3 sek"

En V70 2,5FT tror jag ligger på ungefär samma som en S80 2,5FT - 7,0 sek
och det i "omkörningshastigheten" 70-130 km/h.
En V70 med D3 tar väl ca 5 sek mer tid på sig, och då vet jag vad jag väljer - för säkerhets skull...
Återigen, källa tack. Siffror i all ära, men vart är de i från.

Ovanstående siffror är inte min känsla - vilket iofs inte är mer än subjektivt - när jag kör D3 kontra 2.5FT. Har gjort rätt många omkörningar nu, och jag saknar absolut inget acc vid just det tillfället jämfört med 2.5FT. Upplever snarare tvärtom faktiskt. Just vid omkörningssituationer - säg från 70 -> 110 så upplever jag att jafg kommer om mionst lika snabbt som med 2.5FT.

Jag tror jag vet boven i dramat: Gasrespons. Medan D3 kommer direkt i de farterna så har du en viss fördröjning i 2.5FT (hade MY2010).

Att det skulle skilja 5 sekunder tror jag inte ett smack på.
av Enzo
Men det där är väl maxacc, dvs genom urvarvning?

Vid segdragning på högsta växeln är det nog rätt sannolikt att dieseln är piggare pga högre effekt.
av Lövet
Vid max acceleration kommer 2.5FT alltid vara snabbare än D3. Det är max effekt som accelererar bilen framåt och där ligger 2.5FT i en annan liga. 163hk kommer aldrig köra ifrån 231 oavsett gasrespons.

Segdragning på låga varv är förstås en annan fråga.
av lirsa
Andreas skrev:Vid max acceleration kommer 2.5FT alltid vara snabbare än D3. Det är max effekt som accelererar bilen framåt och där ligger 2.5FT i en annan liga. 163hk kommer aldrig köra ifrån 231 oavsett gasrespons.

Segdragning på låga varv är förstås en annan fråga.
Det säger jag inte emot :). Vad som saknas i diskussionerna här i bland är lite "sans", det blir ofta jämförelser på en extremnivå som ett mycket fåtal personer utnyttjar. Det intressanta är - i alla fall för min del -hur du normalt hanterar din bil i vardagen. Om jag satte plattan i mattan varje gång jag skulle köra om skulle körningen bli obekväm. Det är för min del inte realistiskt. SJälvklart vill jag om så fort och säkert som möjligt och jag segkör inte vid omkörningar.

Det som är intressant är också att jämföra ett "normalt" körsätt. Vid ett - för mig - normalt körsätt så finns det inte mycket jag saknar hos 2.5FT jämfört med D3.

För att klargöra: Vid ett rejält acc vid omkörning så ställer jag mig skeptisk till om 2.5FT är så mycket snabbare än D3.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]