- mån 19 sep 2011, 20:18
#568201
En vän har en 2,4D med KCR och den hänger inte min 2,5FT men det beror helt på hur man kör. Är det fullgaskörning så har inte 2,4D en chans men är det acceleration ex 60-100 på femman så har inte 2,5FT en chans då 2,4D har mer effekt/vrid vid lägre varvtal.
Hursomhelst så är det helt upp till körstil. Kör man mycket i normala hastigheter och vill ha pulver som räcker tiull omkörningar så funkar D3 hur bra som helst. Faktum är att skillnaden på D3 och D5 i princip är registret, dvs upp till ca 3000 rpm är d nästan identiska i vrid/effekt vid varje varvtal. men D5 har som sagt mycket mer över 3000 varv. gå in på http://www.rica.nl och jämför dem. Även 2,4D är mycket snarlik.
Givetvis ligger 99% av svenskarna 99% av tiden och kör just i varvtalsområdet 1200-3000 rpm och då skulle man kunna säga att D3 är det givna valet. Dock skiljer D3 och D5 på det sättet att D5 har dubbla turbo vilket på pappret ger snabbare respons (mindre turbo-lag). Dock har jag själv kört både D3 och D5 med Automat och skillnaden är inte astronomisk i vardagskörning - tvärtom. Jag skall dock tillägga att jag inte kör diesel regelbundet så jag kvalificerar inte in som professionell bedömare :) Däremot är jag hysteriskt intresserad av motorer och dess karaktärer och studerar alltid detta när jag kör dem.
Det är ingen slump att D3 blivit en storsäljare sedan man åtgärdade barnsjukdomen som gjorde den svårstartad med "kärringstopp" till följd. Dock skulle jag själv inte köpa en D3 med manuell låda då registret är väldigt kort. om du går in och tittar i länken ovan så ser du att den stendör över 3000 rpm. Som att köra in i en vägg. men har du automat så behöver du inte bry dig om det :D
Hursomhelst så är det helt upp till körstil. Kör man mycket i normala hastigheter och vill ha pulver som räcker tiull omkörningar så funkar D3 hur bra som helst. Faktum är att skillnaden på D3 och D5 i princip är registret, dvs upp till ca 3000 rpm är d nästan identiska i vrid/effekt vid varje varvtal. men D5 har som sagt mycket mer över 3000 varv. gå in på http://www.rica.nl och jämför dem. Även 2,4D är mycket snarlik.
Givetvis ligger 99% av svenskarna 99% av tiden och kör just i varvtalsområdet 1200-3000 rpm och då skulle man kunna säga att D3 är det givna valet. Dock skiljer D3 och D5 på det sättet att D5 har dubbla turbo vilket på pappret ger snabbare respons (mindre turbo-lag). Dock har jag själv kört både D3 och D5 med Automat och skillnaden är inte astronomisk i vardagskörning - tvärtom. Jag skall dock tillägga att jag inte kör diesel regelbundet så jag kvalificerar inte in som professionell bedömare :) Däremot är jag hysteriskt intresserad av motorer och dess karaktärer och studerar alltid detta när jag kör dem.
Det är ingen slump att D3 blivit en storsäljare sedan man åtgärdade barnsjukdomen som gjorde den svårstartad med "kärringstopp" till följd. Dock skulle jag själv inte köpa en D3 med manuell låda då registret är väldigt kort. om du går in och tittar i länken ovan så ser du att den stendör över 3000 rpm. Som att köra in i en vägg. men har du automat så behöver du inte bry dig om det :D
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson