Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo_850.se
hej hej !!!!! jag har en fråga angående bränsleförbrukning, jag har en 850 glt 96-a automat som drar ca/ 1l/mil men bara om man kör lungt d,v,s gasar man då dricker han 1,2 eller mer , :wink: jag har inte bytt tändstift på bilen rätt så länge , bilen startar lätt utan konstighetter men när jag skuvar ut och kollade på tändstift då va dom halv bra nu till frågan kan bilen dricka mer än vanligt med dåliga tändstift och kablar ????
låter dumt kanske frågan men de intresant att fråga och få veta svaret på den ,,,,,,,,,, ha de bra m.v.h volvo 850 glt 96-a
av 25tolife
hade en volvo 740 som jag bytte kablar stift lambda kat lmm på den började gå väldigt billigt efter det
Användarvisningsbild
av born52
Hej Har oxo en 855 2,5glt -96 vid landsväg vill den ha styvt litern,säkert i stadstrafik 1,2 vid lugn körning och den är nyservad
av Anders8
Har själv i en liknande fråga om bränsleförbrukningen tidigare på 170 resp 144 hk versionerna fått svaret att det starkare skulle vara så himla snål , men detta är ju verkligen ingen höjdare , kan som sagt köra min 144 hk( manuell och utan AC-skrot)på neråt 0,75 på landsväg,hur ligger det till med förbrukningarna egentligen?
av erikeriksson
Hej, har en 850 automat -92 GLT, den drar 0,85 på landsväg runt 100 km/tim, med i statdtrafik på vintern och kortkörning drar den betydligt mer 1 till 1,5 l/mil.

Tror att däcken har en viss betydelse också, en del är mer lättrullade, breda däck drar mer, skiljer även mellan fabrikaten, även ringtrycket har ju betydelse.
av m.a.g
Är en Italien-import med 2,0-liters motorn (143 hk) något snålare än 2,5:orna (144 resp. 170 hk)?
Eller är den bara klenare?
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Det är värst vad ni har hakat upp er på förbrukningen, mina vänner! Det är stora bilar med förhållandevis stora och kraftfulla motorer, vill ni åka billigt finns det massor av Nissan Micra att köpa billigt: http://www.blocket.se

Men jag förstår vad ni menar. Dock är det omöjligt att jämföra olika bilindivider som är allt emellan 5 och 15 år gamla, med allt vad det betyder i skillnader i miltal, slitage, körstil osv. Leta rätt på instruktionsböcker och faktablad över bilarna ist, så kan ni jämföra siffrorna som användes när de olika modellerna certifierades. Även dom siffrorna är ju bara att betrakta som fingervisning, men testerna är utförda under exakt samma förhållanden med alla modeller (under samma modellår).

Generellt kan sägas att det inte skiljer speciellt mycket alls mellan sugmotorerna, det handlar om centiliter per mil. Därför brukar folk rekommendera 170-hästaren. Den ÄR faktiskt dessutom snålare under vissa förhållanden, om man tittar på volvos egna siffror. Om någon märker nån skillnad låter jag dock vara osagt.

Yttterligare en generell regel: En liten motor som får jobba hårt, drar mindre bensin än en stor som går lätt. Detta eftersom du måste gasa mer=spjället är öppet i högre grad=mindre undertryck i insuget=mindre motstånd för kolvarna i insugningstakten. Jfr med att suga luft genom en toarulle: är det enklast om du håller handen för hålet i andra ändan, eller om du suger fritt? Givetvis gäller detta bara lamdareglerade insprutningsmotorer utan turbo...

Ooops, vilket långt inlägg... bäst jag går å lägger mig nu, natti natti!
Användarvisningsbild
av Loner
[quote="Busta_Hymen"]Det är värst vad ni har hakat upp er på förbrukningen, mina vänner! Det är stora bilar med förhållandevis stora och kraftfulla motorer, vill ni åka billigt finns det massor av Nissan Micra att köpa
[/qoute]

När jag hade 850 (92:ans GLT), så körde ju utan problem under 0,7 landsväg om jag höll lagstadgad hastighet.
Visst spelar storlek på motor och bil in, men viktigast är förarens höger och vänster fot..

/L
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Loner skrev:När jag hade 850 (92:ans GLT), så körde ju utan problem under 0,7 landsväg om jag höll lagstadgad hastighet.
Visst spelar storlek på motor och bil in, men viktigast är förarens höger och vänster fot..
Så sant! Det var därför jag räknade med körstil som en faktor när jag skrev att det var omöjligt att jämföra olika bilindivider ;)
av Anders8
Ja , under 0,7 l/mil vid landsvägskörning låter ju fantastiskt bra för en så stor bil.Hur mycket drar en ny V70 manuell då?
Vill i samma ämne nämna att jag vid ett tillfälle körde ner till skåne 110 - 120 km/timmen i en Toyota Yaris verso manuell(hyrbil).Visserligen i vintras och med dubbdäck men ingen snö! jag blev rätt snopen när jag tankade och såg att den dragit 0,87 i snitt!!
Det är ju ändå en rätt liten bil trots skåptillbyggnaden.
Annars har vi pivat förutom Volvon en WV Lupo 3L och den går verkligen snålt på landsväg.Där är 0,3 l/mil inga problem att uppnå!

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]